Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Dpblad
Bara för att undvika ev missförstånd: Jag kör själv på vanlig mackdiesel (5-7% FAME) och räknar inte med att detta skall leda till några problem av betydelse inom överskådlig tid för min del. Ev extra förbrukning, sotning i värmare, beläggning/slitage/etc på motor/bränslesystem kan jag gärna leva med för att istället köra på nämnda andel förnybart bränsle, och samtidigt få det enklare och billigare i vardagen. Tråden och TS fråga gällde vilken kvalitetsdiesel som kunde rekommenderas och jag svarade vad jag skulle valt. Särskilt om den ska lagras en tid. Jag har tyvärr ingen erfarenhet av om det går att märka/mäta skillnad i förbrukning och motoreffekt. Någon annan kanske har detta?
av ingesjo
Har denna sommaren (Maj- till nu) provat lite olika mackars diesel.
Q8 2x full tank förbrukning / 100 km 6,8 liter 1st tank + 7,3 liter 2nd tank
ST1 full tank förbrukning / 100 km 6,3 liter
Preem full tank förbrukning / 100 km 6,0 liters
Liknande körschema på dessa 4 tankningar + AC
Dock mindre AC på första Q8 tankningen och då hade jag 80mil motorvägskörning i max 120km /h (snitt 100km / h)
Skillnaden mellan Preem och Q8 1,3 l / 100 km låt oss säga att det är 1 l / 100km med ev. Feltoleranser på körsätt.
Jag upplever alltså att Q8 dieseln ökar min förbrukning ???
Lägsta förbrukning sommaren 2013 fick jag på en tank jag tankade i Tyskland (glömt vilket bolag) 5,8 l / 100 km.. då med hela den tanken körd på motorvägar i Tysk. Samt Holland Belgien
Är dieseln så förbaskat olika ?
Användarvisningsbild
av joel80
Går ju inte att säga.. det gör större skillnad åt vilket håll det blåser, hur mycket ACn får jobba, hur du accelererar, snittfart, väder, temperatur och däck.

Sen kan det diffa några liter vid tankning bara på hur bilen står där du tankar. Du får alltså i olika mycket soppa i tanken beroende på vilken mack du tankar på, det har rätt stor betydelse också när du växlar mellan mackarna.
För att få hållbaka siffror får du nog köra en 5-10 tankningar på samma mack innan du "byter". Samt försöka passa in årstid och samma däck/väderförhållande över lag.
Användarvisningsbild
av crumpets
Nej det är den verkligen inte! Det skiljer inte ens hela procentenheter i energiinnehåll mellan de vanliga mackdieslarna i sverige.
av ingesjo
Lite mer info då.
Fyller alltid till topp då bensinpumps handtaget slår ifrån, sedan pytsar jag i extra upp i röret.
Kan då max skilja 1-2 liter mellan full tankningingar.
Detta har egentligen bara betydelse för startvikten när mätningen görs.
Som jag skrev innan är körcyklen mer eller mindre den samma..
Dock mer AC på slutet och där ingår Preem tankningen.
Färddatorn som resettas vid var tankning stödjer de olika uträknade förbrukningarn / mil ( km räknaren - tanknings kvitto) skiljer faktiskt ganska lite mellan dessa värden ( Verkligt och av bilens färddator beräknad förbrukning)
Bilen är nästan utan extra last under hela sommaren utom ca 200kg MER i last vid ST1 tankningen.
Vid mätningen på den Tyska dieseln hade jag en passagerare (vilket jag inte haft i de Sveska tankningarna) och ca 300kg bagage inkl. annat i bilen.
Samma luftryck och däck hela denna sommaren , kollade så sent som för en v. sedan.
Då jag kör långt (ca. 70 mil) så har 2 tankningar varit på samma sträcka och samma riktning... En Q8 och en ST1
Förstår inte hur det kan skilja så mycket då jag mäter på full tank som räcker ungefär 100 mil
Användarvisningsbild
av crumpets
Körmönstret. Att det är ungefär samma duger inte. Tyskdieseln vill jag inte uttala mig om men några 10% är det inte där heller. Ren RME är ~10% mindre energi och det känns som fordonet simmar i sirap när man kör på skiten. Du märker definitivt om du fått så usel soppa.
Felkällorna är oändliga och tankstationerna lär inte ens vara identiskt kalibrerade.
av ingesjo
Hmmm hade Statoil i tanken och sakta men säkert kröp förbrukningen upp för att stanna på 7,2 liter / 100 km enl. Färddatorn ... ( 100 km efter att tank varningslampan tänds)
Tankade sedan fullt på Preem efter 50km så var förbrukningen nere på 6,1 liter..
Då har jag alltså ca 60kg mer drivmedel i bilen.
Samma körschema efter tankningen motorväg 110km / h och med Cruise kontrollen aktiverad..
Märkligt ... att det kan skilja ändå....
Min färddator har haft konstant 4% mindre angiven bränsleförbrukning jämfört avläsning vi pump
Användarvisningsbild
av crumpets
Helt klart knepigt betéende! Men jag lovar att det ej har med vilken mack du tankar på. Så länge det är inom Sverige förstås. I utlandet kan du säkert få bensin som ger dig någon procent bättre ekonomi. Kanske hade raffinaderiet hicka den dag de levererade den sämre soppan till dig, annars är det rätt snävt specat hur den får bete sig i motorn.
av Dpblad
ingesjo skrev:Finns det vinter och sommar diesel fortfarande ?
Alltså mer eller mindre tillsatser beroende på årstid.
Enligt bolagens egna hemsidor - JA
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Volvo 240 B230F går fettigt

och då pendlat mellan 0,2-0,8 men eftersom […]

Ojämn gång

Marelli-spjällhus är en möjlig fakt[…]

Denna videon tror jag visar vad du behöver. h[…]