Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Andreas83
Hej jag har renoverat min AC på verkstad för ca 6 veckor sedan
Nu kyler den lite dåligt kompressorn slår av och på som den ska
Röret blir kallt men dåligt med kyla i från cupen kan det vara torkfiltret undrar jag då?

Tacksam för svar
Med vänlig hälsning, Andreas
Användarvisningsbild
av lennarte
Har dom haft isär systemet ska dom ha bytt torkfiltret. Likaså om systemet varit tomt. Kan vara en liten läcka som gör att gasen börjar ta slut. Varför servade du AC? Har du "bara" AC eller ECC. Du kan också få ut felkoder på systemet. Finns beskriver om du söker runt lite

Mvh
Lennart
av Andreas83
Tack Lennart
Systemet var tomt samt rem till kompressorn var borta
Dom fick byta kondensorn samt ny rem och fylla på systemet
Men dom sa aldrig något om att dom har bytt torkfilter, nu i efterhand tycker jag det borde vara givet av en auktoriserad kylar verkstad men riktigt dåligt om det nu inte är utfört, men vad finns det mer för orsaker att den kyler dåligt om jag nu ska ha ett tätt system samt att kompressorn slår på och ifrån?
av Candypig
Frågan är hur länge systemet varit tomt innan servicen? Kan vara så att nån o-ring torkat ut och läcker där?
Undrar också vad du menar med "kompressor slår till och från som den ska"? om kompressorn ständigt slår på och av är väl det ett tecken på för lite köldmedium....? Andra får rätta mig om jag har fel :oops: .......
För övrigt tycker jag du ska åka tillbaka till verkstaden och prata med dom, AC ska ju hålla i mer än 6 veckor efter reparation. (om nåt är fel nu)
Användarvisningsbild
av lennarte
Candypig skrev:om kompressorn ständigt slår på och av är väl det ett tecken på för lite köldmedium....? Andra får rätta mig om jag har fel :oops: .......
Jo, det stämmer på ett ungefär. Har du AC går kompressorn alltid när AC är på. Kör du på "halvfart" kan den stanna ibland, om det inte är så varmt ute. ECC sköter det helt automatiskt och håller inställd temperatur, då kan den stanna ibland. Om det inte är en kompressor med "variabel kompression" (vet inte riktigt vad det heter) då styr det mängden media som cirkulerar och kompressorn går hela tiden. Om den slår av och på hela tiden, är det ett tecken på att gasen är slut.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Micce1980
Har du flax har de pytsat i spårmedel så du ser vart det läcker. Annars kan de göra det åt dig.

För övrigt får man väl inte fylla på en ac som läcker enligt lag så om de gjort så kanske du kan komma runt det ganska lätt och få det gratis? Det ska du ha ändå anser jag då de tydligen slarvat. :)
av Andreas83
Så nu sitter jag å väntar
Antagligen va det påfyllnings ventilen som har läckt va lite oljit under det röret den sitter på
Så nu snart får vi se om det funkar igen
av Andreas83
Så nu va det inte bara påfyllnings ventilen
Även den bruna givaren som sitter på radiatorn den för låghastigheten på elfläkten
Har en gammal radiator hemma med alla givare på så ska prova med den annars får det bli en ny för ca en femhundring,
Vad gick detta kalaset på jo han bjöd på det. Det kallar jag servis då kommer man gärna dit igen.

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]