Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nej det är inte varje gång som bilen dummar sig men ändå rätt ofta för att ja ska surna till över funktionen.
Ja va ner till Volvo och pratade med serviceteknikern och han skulle kolla lite om det finns någon lösning. Alla andra system går att stänga av i Sensus men inte S/S :evil:
Ja, till viss del. Jag kan tycka att den startar alldeles för snabbt ibland. Kan stå stilla mindre än en minut och så startar motorn helt plötsligt igen. Naturligtvis drar bl a AC och radio en del ström, men jag tycker att batteriet borde klara den lilla stunden. Batteriet är kanske underdimensionerat, men jag tror snarare att det är mjukvaran som spökar, alternativt att "säkerhetsnivån" mot urladdat batteri är satt för högt. Men det är vad jag tror som sagt.
Man kan ju i sensus skärmen läsa varför s/s inte är tillgängligt. Då står set om det är för att Ac behöver mer kraft, eller att batteriet måste laddas, eller motortemp och alla andra anledningar till varje det inte funkar/går igång när man tycker det skulle göra det.
Jag tycker S/S är toppen.. och det går för övrigt inte att stänga av konstant för att utsläppsvärdena då blir fel och bilens miljöklassning inte skulle gälla utan den. (Den får lite väl mycket betydelse då testerna har förhållandevis mycket stillastående.)

Senaste veckorna har det dock inte funkat när jag stannat vid rödlysen eller järnvägsövergångar... då jag kollat varför har det handlat om "Yttertemperatur"! Det visar sig att är det 30 grader eller varmare så stänger den inte av.. samma sak om det är kallare än 0-gradigt.

Har man en manuellt växlad bil har man ingen anledning att stänga av funktionen även om man ogillar den, det är ju bara att skippa att lägga ur växeln när man stannar.
Men jag förstår inte riktigt varför man kan störa sig på funktionen.. bilen kommer ju iväg fort ändå, då den ju startar sjukt snabbt när man rör kopplingen/gasen igen.
joel80 skrev: Men jag förstår inte riktigt varför man kan störa sig på funktionen.. bilen kommer ju iväg fort ändå, då den ju startar sjukt snabbt när man rör kopplingen/gasen igen.
Nåt som mina år i branschen lärt mig är att gubbar. HATAR. S/S. Har man XY-kromosom och är född innan 1970 klarar man helt enkelt inte av ljudet av en motor som stannar utan att man vridit en stor nyckel.
Jag älskar funktionen. Känns helt sjukt att stå och tomgångsköra numera.

Blev det längre bultar också?

Går startspärren i så kommer den […]

Tror nog att det var cordsläpp på n&a[…]

Jag måste nog säga att jag inte rikti[…]