Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gnestakalle
GDI-motorn togs fram av Mitsubishi och satt även i Volvo v40 under en period. Varför jag frågar är därför att GDI-motorn inte riktigt tål vår 95-oktaniga bensin där ju etanol används som blyersättning, motorn tål m.a.o. inte etanol.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av crumpets
Alla motorer idag är GDI i princip. Kanske de allra allra värsta snikvarianterna inte är det, men annars är det den tekniken som gäller idag. En modern sådan tål såklart låginblandning. F.ö. forskas det friskt på partikelfilter till dessa då det väntas bli lagkrav om några år.
av fragge
Jag har kört 800 mil i Outlandern nu och är hitintills nöjd. Har en snittförbrukning på 0.3-0.4 blandad körning och då åker jag en del längre sträckor. Familjen är väldigt nöjda eftersom att åka el-bil går väldigt tyst och mjukt.
Jag hade fel tidigare om CVT lådan. Den har ingen CVT, bara en fast "5:e" växel som kan driva bilen direkt från 70km/h och uppåt. Detta sker bara om batteriet är tomt eller om man kör över 130 km/h.
Det finns givetvis saker man önskar vore bättre. Sätena är inte toppen, lite hårda för min smak. Inget minne på förarsätet trots att det är el-justerat.
Man blir lite bortskämd av att köra på el, när man sätter sig i en vanlig bil och hör motorn och känner växlingarna upplevs det väldigt gammalt helt plötsligt.
av fragge
Nu har ju Volvo presenterat nya XC90 och hybriden blev ju inte riktigt vad jag hoppades på. Dom har tagit motor och batterier från V60 och parat ihop dom med T6 motorn. Det innebär 70hk eldrift och en räckvidd på 25 km. Så som elbil blir den ganska meningslös. Den får även en prislapp på runt miljonen så jag ser inte riktigt vem som skall köpa den. Det kanske går att sälja ett par ex. I Los Angeles...

Utsläppen blev även för höga för att den skall klassas som supermiljöbil så den får inga premier av staten.
av mattish
Går bensinmotorn på tomgång när den laddar batterierna, eller förhöjd tomgång?
Jag har dålig koll på Volvon, men gör den likadant, dvs. strävar efter att köra på el och ladda batterierna? Eller motorn går in och driver bilen framåt och samtidigt laddar batterierna?

Tycker det måste vara absolut vettigast med "bensinelektrisk"/"dieselelektrisk" framdrift, då förbränningsmotorn kan ladda vid optimala och konstanta varvtal.
Användarvisningsbild
av crumpets
Den lär ladda batterierna samtidigt som den driver bilen. Det är en parallellhybrid och ingen seriehybrid så att koppla ur helt och använda förbränningsmotorn till endast batteriladdning lär den inte klara. F.ö. är seriehybrider som det du nämner jättebra på pappret men inget vidare i verkligheten. Eftersom du kan ha olika uttag av effekt ur drivlinan måste motorn fortfarande klara olika varvtal/laster och den besparing du gör på detta försvinner med råge på försämringen i verkningsgrad för framdrivningen som helhet. Det finns en extremt bra anledning till att endast 1 produkt på marknaden, som dessutom är amerikansk(HOST HOST jävla sopor) använder detta koncept(Chevrolet Volt samt rebadgen Opel Ampera). Samtliga tunga fordonstillverkare har redan testat, simulerat och förkastat. Såvitt jag vet försöker Siemens fortfarande sälja in denna lösning som kit till OEM:erna men ingen nappar :lol:
(Med undantag för range extendern i BMW i3 som ej är tänkt till kontinuerlig framdrivning)
av fragge
Outlandern är både seriell och parallellhybrid och använder det läge som är bäst för tillfället för att minimera förbrukningen.
av fragge
Det är ingen CVT i Outlandern, bara en fast "5:e" växel som kan gå in i farter över 70 km/h. Går enbart in i farter över 130 km/h så länge det finns batteri kvar.
Användarvisningsbild
av crumpets
Av detta lär vi oss nödvändigheten i att läsa innan man skriver en massa goja alltså. :( Tur att du var noggrannare än jag.
EDIT: Måste f.ö. lägga till att det låter som att Mitsu satt ribban riktigt högt för en gångs skull. Att köra sin helt egna väg och använda ett koncept ingen annan använder måste ju vara baserat på riktigt brutalt mycket simuleringar och backas av enorma mängder pengar. Lär ej vara många underleverantörer som står med off the shelf-produkter för en så unik drivlina. Stor tumme upp till det! :-)-)

Åtminstone på tidigare årgå[…]

Byta stereo...

Hej, har en s40 2004, med orginal cd samt kassett[…]

Theo's V60 T5 R-Design 2019

Trevlig bil! Kul ändå att hyfsat lä[…]

Varför slå i en så svindyr olja[…]