- fre 01 aug 2014, 10:45
Idag har jag besiktat och det nämndes inget om glapp i länkarmsbussningen. Då kan jag ju planera bytet av länkarmen i lugn o ro.
Moderator: Moderatorer
valln skrev:Är det nån speciell bussning då?Arnold skrev:Ja jag byter nog hela länkarmen denna gången istället för bara bussningen. Valln och Andis bytte ni själva länkarmarna? Var det i så fall knepigt, tycker ni?Nej en verkstad och det blev ambulansbussning. Det behövdes ingen hjulinställning för den var nyss gjord efter dämparbyte och mekaniken är jättenogran och duktig.
Arnold skrev:Andis skrev:Ja men dom är väldigt lika. På V70 går armarna mer rakt ut på XC liten krok på slutet neråt.Arnold skrev: Ok. Vi har olika bilar och då förändras förutsättningarna något.
greeeken skrev:Ja, extra förstärkt och köpt i volvohandeln.valln skrev:Är det nån speciell bussning då?Arnold skrev:Ja jag byter nog hela länkarmen denna gången istället för bara bussningen. Valln och Andis bytte ni själva länkarmarna? Var det i så fall knepigt, tycker ni?Nej en verkstad och det blev ambulansbussning. Det behövdes ingen hjulinställning för den var nyss gjord efter dämparbyte och mekaniken är jättenogran och duktig.
valln skrev:Arnold skrev:Ja jag byter nog hela länkarmen denna gången istället för bara bussningen. Valln och Andis bytte ni själva länkarmarna? Var det i så fall knepigt, tycker ni?Nej en verkstad och det blev ambulansbussning. Det behövdes ingen hjulinställning för den var nyss gjord efter dämparbyte och mekaniken är jättenogran och duktig.
Arnold skrev:Jag öppnar tråden igen för en kompletterande fråga. Som jag beskrivit innan så drar bilen åt höger vid inbromsning. Jag har konstaterat att en av länkarmsbussningarna på vänster sida är slut. Det fungerar väl så att om bilen drar åt höger så finns felet på vänster sida? Kan jag i så fall utgå ifrån att jag inte har samma fel på höger sida?Nog inte omöjligt.
oldtimersmc skrev:På Mechanum sa de att det inte krävs framvagnsinställning efter byte av länkarm.valln skrev:Arnold skrev:Ja jag byter nog hela länkarmen denna gången istället för bara bussningen. Valln och Andis bytte ni själva länkarmarna? Var det i så fall knepigt, tycker ni?Nej en verkstad och det blev ambulansbussning. Det behövdes ingen hjulinställning för den var nyss gjord efter dämparbyte och mekaniken är jättenogran och duktig.
Behövdes inte för att den var nyligen gjord?
Så snart du gör ngt i en framvagn så tarvar det dessvärre en ny inställning.