Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

@valln: Nja, soppanivån är under någorlunda kontroll. Det är inte samma känsla som vid soppatorsk. Här är det verkligen antingen stendöd motor eller så går den som en dröm. Inget däremellan. @Gotlandsbästa: Har oxå funderat på bränslefiltret. Om det är trögt med genomströmning så får pumpen jobba hårdare och blir överhettad och nån termistor löser ut. Ungefär som på ungarnas hårblås. När den svalnar så kickar den igång igen. Kan ju också förklara varför bilen är extra kinkig under varma dagar... Kommer definitivt kännas lite beige om det är ett så banalt fel efter alla dyra komponentbyten :roll: .
//Cruzze
Bytte bränslefiltret. Enkel manöver. Har nog suttit i sen bilen var ny p.g.a ett par överhoppade servicar :oops: . Det gamla var i princip helt igensatt. Den där känslan infann sig när man känner att all logik faller på plats. Igensatt filter - man kör upp den soppa som finns i det stora filtret tills mottrycket blir för stort - bilen stannar - mottrycket jämnar ut sig under nån halv minut och man kan fortsätta en stund till.
Men icke... :cry: Bilen stannade som brukligt efter några minuters färd, var som vanligt omöjlig att starta under nån halv minut men startade sedan direkt. Bilen stannade dock bara denna enda gång under en lite längre tur så det finns ju en viss möjlighet att det var typ luft i systemet p.g.a filterbytet som orsakade detta stopp även om det inte känns troligt :???: . Tyckte nog att motorn emellanåt gick lite svagt och ryckigt, som den brukar.
Bränslefilterbytet var ju helt akut så inget bortkastat där. Får återkomma när jag bytt MAP-sensorn. Imorrn.
//Cruzze
av rid54
cruzze skrev:@valln: Nja, soppanivån är under någorlunda kontroll. Det är inte samma känsla som vid soppatorsk. Här är det verkligen antingen stendöd motor eller så går den som en dröm. Inget däremellan.
//Cruzze
Felet låter inte sopparelaterat, tycker jag, inte direkt... Mer som att endera tändningen eller insprutarna slås ut (allihop) av något som är gemensamt för alla spridare/tändstift. Spridarnas jordning? Tändslutsteg?
Jaha. Bytte MAP-sensorn idag. Ingen förbättring :cry: . Snarare tvärtom. Tror dock försämringen beror på det sjukt varma vädret. Bilen extra kinkig då. Motorn dog ca 10 gånger hem från jobbet (15 km). Återstår att felsöka bränsletillförseln. När motorn går knackigt och håller på att stanna så piggnar den ju till med startgas. Kan fortfarande inte svälja att bytet av det i princip helt igensatta bränslefiltret inte ger nån som helst förbättring :???: . Kanske pumpen tagit skada av högt mottryck under lång tid...
//Cruzze
cruzze skrev:@wissel: Jodå, i posten innan din. Kallar den för MAP-sensor :???:
//Cruzze
Har du kvar den "gamla" ?
Var den placerad enligt mitt foto ?
:???:
Jodå, den gamla är kvar. Och satt exakt vid ditt foto med en enda M8 -skruv och 12 mm grepp. Köpte en från Mekonomen med artikelnummer 14-493108. Menar du att jag ska strömsätta den gamla och mäta utgångssignalen, månne? :wink:

Igår så "lyckades" jag få motorn att stanna när den gick på tomgång medan motorhuven var uppe samtidigt som jag kollade. Oftast dör motorn efter en stund, men inte denna gång. Efter någon halvminut med extremt ryckig gång mellan 200 och 600 rpm så kom det ett distinkt klick någonstans runt generatorn eller liknande, alltså på "babord sida" framför motorblocket och sedan började bilen gå som vanligt igen, jämnt som ett strykjärn runt 900 rpm. Exakt varifrån klicket kom är förstås svårt att säga med en bullrande och skakande motor. Det kan ju bara varit att varvet snabbt gick upp till 900 rpm och att nåt snabbt ruskade till.
Jag lyckades även få den att börja hacka vid tomgång en andra gång ( :D ...nja). Under tiden jag sprutade in startgas i insuget så varvade motorn upp till det normala för att sedan börja hacka igen när ingen gas sprutades in. Detta borde ju på nåt sätt indikera att bränsletillförseln strular.
Förut har jag varit inne på att det skulle vara AC:n som spökar. Men bilen stannar då och då oavsett om den är på eller av.
//Cruzze
Nu vore det mycket intressant med en VIDA DICE eller PPC avläsning av din bil.
Gör en efterlysning här på Forumet om någon i dina trakter kan hjälpa dig med detta.
Med Vida så skulle man kunna göra en livekoll med motor igång osv.

(I Vida så kan man få fram värdena på ATM giv. !)
men du får väl knappast lämna den du köpte i retur förstås !? :-(
Jo det plockar på med grejer. Har ju numera ett ansenligt förråd med utifall-att-grejer :wink:
Kan vara idé att starta eftelysningstråd för VIDA. Är förresten i Rönninge/Södertälje-området om nån skulle läsa redan nu!
//Cruzze
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Vissa årgångar har problem med skadade[…]

.. ska ta och rengöra någon dag fram&[…]

Den stora annons-tråden

Har aldrig tidigare hört talas om en pick-up […]

Volvo appen