Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av benjaminorn
Hej jag har skaffat mig en Volvo 740 med en B230ft från en 940 polisbil. :D

Jag visste om att bilen gått varm innan men jag tänkte att de kanske går att fixa.

Bilen kokar väldigt enkelt om man är lite gasglad.. som man ofta är med en turbomotor :wink:
Tempmätaren går aldrig upp till det röda, den ligger går bara upp till mitten så stannar den där. Elfläkten har vi gjort så att den alltid går. Och vi har testat att byta locket på expansionskärlet Nu tror jag att det kan vara termostat eller topplockspackningen.. Vad tror ni?

Tar man det lugnt med bilen så kokar den inte, men de känns ändå som om slangarna blir väldigt varma. Jag kör med vatten och glykol 50/50.

Alla tips välkomnas! 8)
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Försvinner det kylvätska i expansionskärlet? Luktar det avgaser i nämnda kärl?

Mvh GK
av sicnarf
Hej Gnesta Kalle! Roligt att se dig tillbaka här hos oss igen. Det var länge sen sist. Din kunskap om 740 är värdefullt här.
av benjaminorn
gnestakalle skrev:Försvinner det kylvätska i expansionskärlet? Luktar det avgaser i nämnda kärl?

Mvh GK
Nej ingen kylarvätska försvinner vad jag har märkt.. Jag tycker inte att det luktar avgaser i kärlet. Men såklart så ryker de lite där när bilen kokar..
av rid54
Finns det en termostat i? Borttagen termostat ger inte bättre kylning...
av benjaminorn
rid54 skrev:Finns det en termostat i? Borttagen termostat ger inte bättre kylning...
Det vet jag inte, men jag tror de. Det är min polare som haft den innan och han har inte sagt att han har tagit bort den innan iaf
av rid54
Jag tror att jag skulle byta termostaten rakt av, den är inte så dyr eller svår att byta har jag för mig. Om problemet kvarstår finns det ju annat att undersöka (igensatt del av kylsystemet, typ dålig slang, avlagringar etc eller att vattenpumpen inte är helt frisk).
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Man kan ju tänka sig en vattenpump som gjort sitt eller kanske igensatta kylkanaler. Kanske läge att ge kylsystemet en grundlig service med genomspolning och byte av kylvätska samt att byta kylarslangar somkan tänkas vara dåliga.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av gnestakalle
sicnarf skrev:Hej Gnesta Kalle! Roligt att se dig tillbaka här hos oss igen. Det var länge sen sist. Din kunskap om 740 är värdefullt här.
Kul att ha varit saknad, jag har lite tid över nu när jag är på långsemester.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av päpplet
Du har vattenkyld turbo i den, och returslangen från turbon går in i slangen som går upp i expantionskärlet. Vatten som går igenom en (oftast vid lite gasning) röd turbo blir att koka och kommer koka hela vägen upp i kärlet så det är ingen fara om det bubblar där så länge som tempmätaren står normalt.

Min 740 turbo bubblade det och pös där i hela tiden om man lekt lite trots att den kanske inte var uppe i så pass med vattentemp att fläkten inte startat
Bensinpriser v2

@StefanN , Nån som minns vad bensin kost[…]

Ingen som har idéer om vart man kan bö[…]

Hej. Förra veckan fick jag upp meddelandet m[…]

Volvo V60 2014

Ett av villkoren är: Motorn auto-stoppar int[…]