Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

om man tar i längst upp på däcket och ruskar i det så bilen vickar sidledes, känner man ett glapp på ena sida av bakdäcken.
samma typ av glapp man känner när man behöver spänna hjullagret fram (har precis efterspänt dem).

Vad kan det vara som glappar bak på samma sätt? man kan väll inte efterspänna hjullagren bak? är det nya lager som gäller?

Gäller en 240 -85
lagren sitter ju på drivaxlarna, och vad jag förstår så är de fasta mått där bak eftersom de smörjs av oljan som ligger i bakaxeln, om jag inte missminner konstruktionen helt fel?

Alltså måste drivaxlarna ut och lagren bytas? Mao de är bara att boka en eftermiddag/kväll på att riva ner allt....?
ja det är rätt.
det kan ibland vara ett litet axialspel det är inte det du känner tanken slog mig just
har du har hissat upp bilen och ställt bockar under axeln när du kolla?
om det är normalt med ett (litet) axialspel kan ja inte svara på.

hasse.
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
Frrla skrev:om man tar i längst upp på däcket och ruskar i det så bilen vickar sidledes, känner man ett glapp på ena sida av bakdäcken.
Om du bara vickar på hjulet i olika riktningar (och inte hela bilen), glappar det då i sidled, längsled eller i höjdled? :)
Frrla skrev:det glappar i höjdled ^. bussningar och sånt är kontrollerat och är i bra skick.
kanske att det är lite glapp åt andra hållet -- men det känns bara om man lyfter lite i däcket samtidigt.
i höjdled säger du för mig låter det som lagren
hoppas du klarar dig med att byta de yttre
bytte mest hela axlarna förr för man körde som fan o trimmat med det spruta grejor åt alla håll i båda ändar :mrgreen:.
du får se om de andra killarna här anser att du ska byta de inre med.

hasse.
Frrla skrev:de innre ska nog vara ok? låter ju inte om den, som de gjorde på min glt innan jag bytte ut dem + drev, då det vart tyst sen. eller har det inte med saken å göra?
har fått för mig att de yttre ger sig först kan nån rätta mig om det är fel?.
klart det är best att byta de innre med inget är ju nytt längre.
har aldrig bytt de innre :oops:. som jag nämde tidigare mina axlar vart för det mesta skit var billgare att byta hela för mig
men det va då det.

Med vänlig hälsning hasse
Den stora annons-tråden

:-o :-) https://www.blocket.se/annons/1402144[…]

Igår svängde jag förbi Volvo och p[…]

Hej! Är du nöjd med bilen? :) Jag ska […]

Volvo on call och GSM

Några nyheter om detta? Mycket spretig infor[…]