Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jpennerb
tottish85 skrev:
MartinS skrev:
tottish85 skrev:Diesel såklart, vad talar emot liksom? ;)
Körupplevelsen?
Den finns uteslutande bara i en diesel :) Kombinerat med fint vrid och bra bränsleförbrukning :)
Dessutom låg skatt när det sitter pf!
Varvar själv mellan en V70II 2.4d MY09 och en V70II 2.5FT MY09 och skillnaden är grymt stor i körupplevelsen givetvis till fördel för den senare. Dieseln låter mer(traktorliknande), mer vibrationer och dåligt register, typ ketchupeffekt. Varje gång jag sen sätter mig i FTn efter att kört traktorn så får jag en leendet på läpparna och bara myser av ljudet, tystnaden och kraften.

Har för övrigt kört en hel del med 2.5FTn med husvagn Polar 560 MY12 ca 1650kg som känns som en fjäder bakom. Hänger med D2/D3or enkelt på landsväg/motorväg...
av Rage
Du skriver att du kör blandad körning, långkörning en gång per år. Vad ligger den ströckan du oftast kör på?
T.ex. Om du kör 1 mil 2 ggr km dan till/från jobbet?
Användarvisningsbild
av tottish85
jpennerb skrev:
tottish85 skrev:
MartinS skrev: Körupplevelsen?
Den finns uteslutande bara i en diesel :) Kombinerat med fint vrid och bra bränsleförbrukning :)
Dessutom låg skatt när det sitter pf!
Varvar själv mellan en V70II 2.4d MY09 och en V70II 2.5FT MY09 och skillnaden är grymt stor i körupplevelsen givetvis till fördel för den senare. Dieseln låter mer(traktorliknande), mer vibrationer och dåligt register, typ ketchupeffekt. Varje gång jag sen sätter mig i FTn efter att kört traktorn så får jag en leendet på läpparna och bara myser av ljudet, tystnaden och kraften.

Har för övrigt kört en hel del med 2.5FTn med husvagn Polar 560 MY12 ca 1650kg som känns som en fjäder bakom. Hänger med D2/D3or enkelt på landsväg/motorväg...
Mig är ingen idé att diskutera med, jag är totalpartisk till dieselsidan. Är kraftigt allergisk mot bensinbilar ;) Bredare register...mjaa men jag föredrar att ha mer sug under ett kortare register, håller man sig inom det har man ett jämnt och krsftigt drag i bilen istället för bensinbilens ryckande ;) Gammelmercan jag hade med 197hk/470nm gjorde 0-100 på 7.3 som bäst, vägde 2200kg på våg, det tycker jag är ruskigt bra :)
Märktes inte ens när boggihusvagnen satt bakom :)
av perhall
Ärligt talat, även om Audin är ny och har en sexcylindrig diesel så är ju Volvons 1,6-litersfyra mycket tystare upp till motorvägsfart.
s/s helt friktionsfritt i bensinaren, skakar om en del i Audin (BMW 520d var hemsk med s/s!)
Jag skulle jättegärna ha köpt en 3,0 TFSI men den skulle bli 100 000 dyrare eftersom Audi, likt Volvo, vill att man köper diesel... men är fortsatt skeptisk...
PH
Användarvisningsbild
av TommyP86
Bensin (etanol;) )
Mjuk och len motor, bättre totalekonomi, och dessutom så får du en roligare bil. 231hk är självklart lite roligare, men skillnaden är inte jättestor.
av perhall
Förr var ju "dieselhästar" mycket bättre än "bensinhästar" eftersom diesel innebar turbo och mycket mer vrid.
Så är det inte riktigt längre.
Har testar Audi 177 hk diesel (ganska seg och "dieslig") mot 180 hk bensin och den senare är piggare alla dar i veckan.

Har en kollega som bytte 180 hk bensin (2,0TFSI) mot en 177 hk diesel men längtar tillbaka till den piggare bensinaren varje dag...

Ska dock säga att T4 180 hk känns segare till vardags än D3/D4 163 hk. I högre fart och med höga varv tvärtom.

5 el 6 cylindrar ger också en fördel över 4...
PH
av broman
När ni säger att skilnaden blir minimal undrar jag hur ni räknar?
Kanske är jag som räknar fel!

Om jag kör 2000mil per år, diesel drar ca 0,7 i snitt när vi hade en -02 v70 gammal med dyr skatt
Och en besinare som kanske dra 1 liter milen, skilnaden är 0,3liter per mil, och om man räknar på att bensinen och dieseln kostar lika mycket ,ca 15kr litern så är de ca 4,5kr milen man sparar med en diesel .
sen kör jag 2000mil per år.Så 2000gånger 4,5 blir 9000kr man kännar på att åka diesel eller räknar jag fel?

Sen skatten på en 2,5ft är 1280kr kr per år på en -11,
Och skatten på en 2,4d är 3651kr per år på en -08.
Så det blir 2371kr mindre på Bensinaren,
SÅ 9000kr minus 2371 blir 6629kr jag kännar på att åka diesel

Rätta mig gärna om jag har fel

// Broman
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Du kan ju inte jämföra en 2,5 Ft mot en 2.4 D. Den är ju ohyggligt mycket slöare. D5 mot 2.5 ft är ju mera ärligt även om 2,5 Ft är mycket snabbare än D5 också.

Sen är ju dieselbilen mycket dyrare i inköp, det ska du ju också köra in på något sätt.

En sån här kanske :-) Renaultlogga l&a[…]

Motorvärmare

Det blev ett litet misstag, detta är extrautr[…]

Ja inte har den ventilerade stolar heller syns p&a[…]

Hej söker 4st Volvo Wheel - Achilles 7.5"[…]