Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mikeS80
Jag tycker att automatlådan i min S80 D5 växlar illa. Detta gäller främst vid långsam acceleration i fartområdet 10-70 km/h. Automatlådan växlar ibland med smärre ryck till nästa växel.

Det som dock irriterar mig mest är att automatlådan verkar tveka vid uppväxlingen vid liten fartökning. Detta sker vid växling mellan steg 3 och 4 samt mellan steg 4 och 5 . Vid dessa tillfällen känns det som om växlingen sker utdraget över en längre sträcka och bilen rycker under ca 15-50 m.

Finns det fler som har liknande erfarenhet av sin S80?

Baserat på ovanstående beskrivning är det frågan om ett fel eller kan det läggas till kategorin egenskaper hos Volvo S80?
av Billy
Tror nog att du får leva med att det är en egenskap hos Volvo S80.

Har läst ett flertal tester med D5-motorn och flera provförare klagar på att körglädjen förtas av de knepiga växlingarna. Kraften finns inte när den förväntas.

Har bara kört nya S80 med 2.5T motorn med automat och tyckte precis som du att den kunde knycka lite vid växlingar i låg fart, vilket jag tyckte märktes vid stadskörning.

Men du kanske har tur, i framtiden kanske växellådans programmering kan ändras så utväxlingen blir annorlunda. Just nu får ju ägare av 3.2-modellen utbytt programvara om så önskas till växellådan just pågrund av utebliven körglädje och att den växlar upp för tidigt. Så om tillräckligt många klagar på D5-motorns växellåda kanske dom kan tänkas byta mjukvara där också.
av mikeS80
Jag kanske utryckte mig något oklart i min ursprungliga fråga.

När det gäller S80N D5 totala brist på gasrespons och extremt långa betänketid inför en nedväxling när man vill accelerera har jag nog redan lagt detta till kategorin S80N D5 mindre goda egenskaper.

Min fundering är närmast om jag även måste acceptera ryckningar i samband med uppväxlingar. I sin karaktär påminner det om ryckningar från motorn då det smårycker under en längre sträcka i samband med växlingarna mellan steg 3 och 4 samt mellan steg 4 och 5.

Har någon liknande erfarenheter från S80N eller någon annan av Volvos modeller med automatlåda?

Är det någon som har någon teori om vad som kan orsaka ryckningarna?
av Goldbeach
Testa att provköra en likadan bil hos Volvohandlaren, och jämför. Berätta gärna hur det gick, jag är nämligen sugen på en likadan.. :)
av mikeS80
Jag skall försöka ta mig tid och prova en annan S80N D5. Jag skall då köra den i det fartområde där min D5:a rycker i samband växlingarna. Min växlar bra om man accelererar kraftigt men har problem med växlingarna om man kör lugnt.

Jag har tidigare provat både en 3,2 AWD och en V8 vars automatlådor fungerar betydligt bättre än den i min bil. Dessa automatlådor växlar i princip ryckfritt.

De tidiga 2,5t och D5 som jag testat uppvisar dock samma tendenser som min när det gäller kantighet i samband med växlingar lugn körning i de lägre fartområdena. Jag kan dock inte påminna mig om att dessa bilar smårycker under en kortare tid i samband växling som min gör.

Jag testadeatt att trycka i lite mer gas, hjä[…]

Sätta en slang på avtappningen i block[…]

Jag har fått ihop den för hand, men d&[…]

Vilken grad på slipduk rekommenderar du? […]