Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rage
joel80 skrev:Fick du pröjs allt själv?? Du köpte väl bilen strax innan vintern? Ingen garanti eller goodwill från firman? Nästan så du skulle kolla lite på konsumentköplagen... dock lite jobbigare då det gått över 6 månader.. bevisbördan för att det skulle kunna räknas som ett ursprungsfel ligger ju på dig då istället..

Fick du nått svar på varför radion gjorde som den gjorde?
Japp fick pröjsa allt själv. Helförsäkrad hos Volvia och självrisken låg på 7500:- har jag för mig mecken från Bilia sa när han ringde. Har inte kollat upp goodwill eller hört med firman, köpte den i början på Oktober förra året så tog för givet att allt vad garantier och liknande från dem gått ut. Men så kanske det inte är? Det man kanske kan påvisa är ju att det verkar vara ett fel som inte är så ovanligt utan drabbat flera och verkar ju ligga i ett kasst rattlås?

Frågade inte om radion tyvärr, antar att det bara var något sporadiskt som hände.
av amazonanders
Vi har råkat ut för samma typ rattlåsfel på vår XC70 II 2008.
Både hustru och jag har båda sett Rattlås meddelandet men lyckats starta bilen vid nästa försök.
Nu är det dock tvärkört, felmeddelande "Vrid på ratten" typ, men ratten går ej att rubba och det knäpper lite överallt i bilens elektronik redan innan man trycker på startknappen. Har försökt med "norsk reset", alltså tagit av pluspolen från batteriet över natten i förhoppning om att elektroniken ska återgå till fabriksläge - ingen skillnad. Extra festligt att vi har automatlåda, vi kan i bästa fall rulla bilen fram och tillbaka med neutralläget i, styra kan man glömma :( . Det är bärgning som gäller. Var det 5100:- du fick betala för reparationen, Rage?

Ta bort kåpan över motorn och lägg[…]

Det amerikanska företaget Lyten köper No[…]

Srs

Hej alla har en v70n från 01 en vecka efter […]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Rent generellt, är motorn byggd för 98 o[…]