...

Moderator: Moderatorer

av Linqid
pelina skrev:Väcker liv i en gammal tråd.

I Stockholm (bor i söderort) ser jag ofta en Avensis med polisuniformerad herre i. Inga extraljus, antenner, infällda lampor, extra backspeglar eller liknande. Men vem vet, han kanske är på väg hem från jobbet, uniformerad, i sin privata bil?

Rör man sig i krokarna kring Västberga industriområde (i kvarteren där polishuset ligger) ska man passa sig NOGA. Jag åker där varje dag må-fre och ser nog civilare 3 av 5 dagar i veckan, ständigt på sin vakt att hugga in.
Polisen har inte bara bilar reggade som utryckningsfordon. Man kategoriserar ofta bilarna i tre bokstavsklasser. A, B och C-bilar.

A-bil: Målad polisbil
B-bil: Civilt fordon, utryckningsfordon
C-bil: Civilt fordon, ej ryck. Har inget extra utöver polisradio (en inte helt vild gissning är att den Avensis du sett är en sådan)

Sen finns det även D (bl a spanbilar) och E (specialfordon) för den nyfikne...
av Linqid
Guligan skrev:Intressant. Vad är det för skillnad mellan t.ex. en C och D-bil?
Bilar som används av span kan mycket väl vara utryckningsfordon, alltså inga civila bilar i den bemärkelsen. I övrigt vet jag faktiskt inte, har ingen djupare kunskap i detaljskillnaderna.
av BM
De senaste "traffipaxbilarna" är omöjliga att plocka ut om man inte känner igen reg-numret från senaste gången du stoppats. Håll rätt hastighet istället.

/BM
av 9070
Pelina:
Väcker liv i en gammal tråd.

I Stockholm (bor i söderort) ser jag ofta en Avensis med polisuniformerad herre i. Inga extraljus, antenner, infällda lampor, extra backspeglar eller liknande. Men vem vet, han kanske är på väg hem från jobbet, uniformerad, i sin privata bil?

Rör man sig i krokarna kring Västberga industriområde (i kvarteren där polishuset ligger) ska man passa sig NOGA. Jag åker där varje dag må-fre och ser nog civilare 3 av 5 dagar i veckan, ständigt på sin vakt att hugga in.
Om den är grå (eller liknande) så är den "i tjänst"! Har sett den stoppa en bil, söder om söder. Om du slår på den så ser du att den är reggad som utryckningsfordon

Så nu kan man inte längre vara säker på vilka bilar som är civilare och inte

Men det spelar egentligen ingen roll då jag för det mesta håller hastigheten och avståndet
av Alfa75
Numera kör dom med allt, blev stoppad av en ny MB E-klass kombi helsvart med feta fälgar och med en bara snubbe och en hund i bilen. hade mig på video. så pax också. nära Malmö. :idea:

I Stockholm har det blivit mycket vanligt med VW Passat.

Det är nog bättre att vi försöker påverka våra politiker om att det finns bättre och mera effektiva sätt för polisen att göra än att jaga bilister som kör lite för fort. Det är mycket billigare att slå någon och bli dömd än att köra 131km på 110 väg. :lol:

Sverige i ett nötskal :lol: :lol:
Rage skrev:Jag har funderat men kommer inte på något bra svar, varför är de flesta utan rails?

Svårt att kasta upp saftblandaren på taket med rails. Det är vad jag tror.
Användarvisningsbild
av vetten
Det är inte bara bilar som är civila hos polisen, häromdan fick jag häng av en till synes helt vanlig mc jag blev lite misstänksam när den inte körde om fast det fanns massor av ställen att göra det, kan tillägga att det var på en 50-sträcka, jag höll hastighetsbegränsningen och efter ca en km körde mc-n om och då ser jag att det står polis på ryggen av föraren.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13

Jag tror inte att den fyrcylindriga dieseln eller […]

Vw passat

Ni har säkert rätt. Tycker bara det &aum[…]

OM RYSSEN KOMMER

Hoppsan, en av Ukrainas F-16 verkar ha skjutit ner[…]

Du behöver inte ta bort egrkylaren för[…]