Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Min AC-kompressor har skurit och remmen har också gett med sig. Fick en offert från lokala bilverkstaden på 10' för att fixa detta. Kostnaden för själva kompressorn ligger på 6250:-. Jag funderade i banorna om jag istället skulle skaffa en kompressor från skroten. Där får jag en för knappa 3'. Jag sparar alltså nästan 3½' på detta. Är det något ni skulle rekommendera eller tar jag någon risk i och med detta som inte är värd att ta?

Tack på förhand!
10 var egentligen inte så dyrt. Kolla misterauto.se, bildelaronline24 om de har, grejen är att du kommer till slut behöva ha nån som fyller systemet åt dej, vilket ändå gör att du hamnar hos verkstaden. Men visst, hittar du en ny kompressor för 3, remmar och remspännare för 1500 och så får du nån som fixar gasen för 1000kr, så är det absolut mindre pengar.
TommyP86 skrev:10 var egentligen inte så dyrt. Kolla misterauto.se, bildelaronline24 om de har, grejen är att du kommer till slut behöva ha nån som fyller systemet åt dej, vilket ändå gör att du hamnar hos verkstaden. Men visst, hittar du en ny kompressor för 3, remmar och remspännare för 1500 och så får du nån som fixar gasen för 1000kr, så är det absolut mindre pengar.

Ja, alltså, jag tänkte fortfarande använda min lokala verkstad. Men i offerten jag fick så specades alla kostnader upp och den stora punkten är ju då som sagt kompressorn på drygt 6' kr. Om jag istället köper en demonterad kompressor för 2,5' och plockar med mig till verkstaden så har jag "sparat" drygt 3' kronor.

Om jag fattat det rätt så är det samma kompressor i de senare årsmodellerna som i min 2008:a, vilket betyder att jag kan hitta en relativt oanvänd kompressor som bara rullat ett par hundra mil. Och frågan är då, riskerar jag något annat i att använda detta tillvägagångssätt?
xerent skrev:Av nyfikenhet, motor och årsmodell?
Det är första årgången av V70II, en 2008:a. Efter lite googling så skall tydligen ac-kompressorn vara en barnsjukdom för just denna modellen(?). Ringde Bilia och frågade om just detta, men det ville de inte kännas vid.
Diddie skrev:Hej.
Hade samma problem som du för några månader sedan.
Jag kollade med Jönköping bildemontering och det är skillnader mellan
kompressor till 08 och ex 12 års modell.
Billigast tror jag ex. bildelaronline är
http://www.bildelaronline24.se/volvo/xc ... ssor-delar

"Volvo, Sveriges mest reparerade bil"

Diddie, Volvo XC 70 Summum 08
Så du valde ändå att köpa en splirrans kompressor?
Dimebag skrev:
xerent skrev:Av nyfikenhet, motor och årsmodell?
Det är första årgången av V70II, en 2008:a. Efter lite googling så skall tydligen ac-kompressorn vara en barnsjukdom för just denna modellen(?). Ringde Bilia och frågade om just detta, men det ville de inte kännas vid.
Som jag misstänkte. Om det var en femcylindrig diesel kan du tacka din lyckliga stjärna att inte hela motorn rasade som följd.
I mitt fall hamnade bilen på Volvo verkstad och där konstaderades att AC kompressorn skurit.
Beg. var då inget alternativ, och jag har inga kompisar med kunskap att fylla AC system.
Det var bara att bita i det sura äpplet då vi behövde bilen till helgen.
Kostnaden landade på drygt 10.000:-

Volvo XC 70 Summum -08 /Diddie
Har nu förstått att det bara är från årsmodellerna 08-09 som passar, och att det är just den kompressorn som det varit mycket problem med. Det drar ner sökurvalet en hel del eftersom den kompressorn är väldigt efterfrågad på skrotarna.

..Hänger dessa felkoder ihop på n&ari[…]

EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]