Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av dirrold
Tja! Jag har en volvo 940 -96 som har vakumstyrd klimatanläggning det problem jag har
Är att fläkten ändrar inte om den ska blåsa på fötterna eller på rutorna när jag vrider
På vredet där man ställer om, ett annat problem är att fläkten slutar blåsa om jag gasar..
Vad är felet? Kan det vara läkage i vakumsystemet? Isf vart brukar det vara läkage?

/Dirrold
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Vanligaste felet är läckage i vacuumslangarna till vacummklockorna som styr luckorna som reglerar riktningen av luftströmmarna.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Vakuumklockorna och deras slangar är åtkomliga om du lossar panelen under ratten, då ser du klockorna till höger vid värmepaketet. Kontrollera att slangarna är hela.

Mvh GK
av dirrold
som jag har uppfattat det så går fläkten ner i varv vid gaspådrag.. en sak till är att 3-4 gr i veckan så ändrar den luftflödet till det som redet är ställt på och då kan jag ändra luftflödet från tex golv till instrumenten men vips vad det är så går det inte att ändra igen utan den går upp och blåser på rutan som vanligt.. så det funkar i korta perioder iallafall att ändra vart luften ska komma men i med att jag gasar så slutar den blåsa
av dirrold
Nu har jag provat alla klockor och alla var tät utom den med gul slang..
Så jag satt en bult i sen slangen men utan resultat.. Kollade även backventilerna som sitter i motorutrymmet
Vi spolslangen och dom funkade båda 2... Vad är nästa steg???
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Byt den gula slangen.

Mvh GK

Om du inte har felkoder och när är ä[…]

Mjo, förståeligt.. inte så kul oc[…]

Volvo xc 60 R design 2010

Jag undrar hur ni har monterat ledramp på […]

Val av motorolja

Intressant, den dyrare dunken står det bara […]