...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hilmer
torbjorn_75 skrev:Problemet med målvakter är löst nu, ny lag sedan 1 juli.
Enda skillnaden är väl att dom inte kan göra sig av med bilarna, så länge bilarna finns kvar och används så är det väl ingen praktiskt skillnad för dom, eller jag har fått fel för mig!?
Det är ju det som är hela grejen, nu kan de bli av med bilarna.

"Den nya lagen innebär att det blir möjligt att ta i anspråk ett fordon för att betala av fordringar på vissa skatter och avgifter."
"Kronofogdemyndigheten kan nu ta i anspråk ett fordon som genererar kostnader i form av skatter och avgifter."
ER skrev:Tänk om, tänk rätt. Gamla miljösvin släpper ut betydligt mera om dom dom tillåts fortsätta förpesta på vår bekostnad, att byta till nyare är en av dom största tjänster du kan göra för miljön
Har du några siffror som stödjer det där, vore verkligen intressant, du verkar ju toksäker ????

Alla kalkyler jag har sett kan inte bevisa vare sig det ena eller andra. Om du tar en lite äldre bil och återvinner den och istället producerar en ny miljöbil av så verkar det ju bli ett nollsummespel, omsmältningen och produktionen av den nya miljöbilen med allt från transporter, tillverkning o.s.v. genererar ungefär lika mycket energiförbrukning, miljöförstöring och konsumtion av resurser som du sparar genom att den nya bilen är miljövänligare vid själva körningen än den gamla.

Kör du bilen 10 år innan du återvinner den och producerar en ny bil av den så måste man ju räkna in dubbelt som många cykler (återvinning->produktion) som om du kör 20 år mellan cyklerna.

Så på 10 års körning med nya bilen ska skillnaden mot den gamla bilen i miljöbelastning kunna räkna hem en återvinning/nyproduktions cykel och det verkar ju ju ytterst tveksamt om det är möjligt att uppnå.
av BennyL
Vem startade trenden att parkeringsljus är "The shit" när man kör bil i dagsljus?

Jag har tidigare noterat att det är en stor andel äldre personer som gör så, men nu är spridningen långt mycket större. det innebär ju att föraren varje gång denne startar och stannar bilen aktivt måste "fippla" med ljusvredet, istället för som 99,3365% av alla bilar, låta halvljusautomatiken/DRL sköta detta åt dig.

Jo, jag vet att det finns DRL-hatare, men jag kan köpa att det fungerar bra att köra utan bakljus så länge ljuset/sikten är bra, men allt för många bilar/förare har ingen koll på att halvljuset inte kuggar i själv vid lämpligt tillfälle.
Benny: moderna bilar = automatik = inget vrede behöver vridas på/av varje gång. Men det visste du antar jag. Din sista mening håller jag dock med om och tycker att folk behöver bli uppmärksammade på hur tekniken fungerar för hälften gör nog faktiskt inte det.
Användarvisningsbild
av erikn
Moderna bilar med DRL = Automatik är ett tillval... Finns massor av exempel här i olika trådar där folk trott att de har haft automatik (trodde att det var standard) och sedan åker omkring med vad de tycker dåligt halvljus. Helt svarta bakåt. De försäljarna som inte upplyser om det retar mig.
av BennyL
grillchips skrev:Benny: moderna bilar = automatik = inget vrede behöver vridas på/av varje gång. Men det visste du antar jag. Din sista mening håller jag dock med om och tycker att folk behöver bli uppmärksammade på hur tekniken fungerar för hälften gör nog faktiskt inte det.
Jo, jag har ganska god koll på hur det fungerar. Vad jag menar är att folk väljer att fippla för att få på P-ljusen och köra med jäkligt kass belysning istället för att låta bilens automatik sköta om belysningen.
erikn skrev:Moderna bilar med DRL = Automatik är ett tillval... Finns massor av exempel här i olika trådar där folk trott att de har haft automatik (trodde att det var standard) och sedan åker omkring med vad de tycker dåligt halvljus. Helt svarta bakåt. De försäljarna som inte upplyser om det retar mig.
Vilken bil menar du har automatik som tillval om du har DRL? Skall vara vissa Asiatiska märken i så fall, men om vi pratar i dagsljus så kommer bilen att starta med DRL tänt i fram och (på de flesta) nedsläckt i bak och det är i dagsljus som jag ser mååånga P-ljusanvändare varje dag.

Sedan är det klart att det är bra om en bilförsäljare informerar om viktiga funktioner (belysning är ett sådant) MEN var tog det egna ansvaret vägen? Idag är det som om all information och fakta som finns skall någon annan selektera och GE till mig när jag behöver den. Att ta ett eget ansvar och lära sig om hur saker fungerar, vad hände med det?

Mig veterligen har mina senaste bilar levererats med en allt tjockare bok som ligger och tar all plats i hanskfacket, som kanske skulle ligga på nattduksbordet istället för den där sommardeckaren?
Jag lovar att även om alla vi här som ändå är ganska intresserade av bilar och hur de fungerar skulle läsa boken pärm till pärm så skulle vi hitta flera funktioner som vi inte visste om att vi hade!!
Testa!!
erikn skrev:Moderna bilar med DRL = Automatik är ett tillval...
Då har jag helt missat dessa trådar och även på bygg din Volvo på senare år, inte sett en tillstymmelse av DRL som tillval. Har det möjligtvis att göra med om man har xenon eller halogen idag?
  • 1
  • 197
  • 198
  • 199
  • 200
  • 201
  • 553
Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]