Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av o0kungen0o
Jag tror att jag har fel på min bränsletrycks givare.
Bilen går bra vid normal körning men drar man på så turbon får ladda så rycker den och sen dör den. Men växlar jag upp så varvet går ner och turbon får lungna sig så kommer den igen om jag inte kör så turbon laddar så mycket.
Enligt vida så ligger bränsletrycket på 400-480 (vida siffror)
Vad ska trycket ligga på ?

Tack
Bränslepumpen på en R består av två pumpar, en pump som circulerar bränslet i tanken och en pump som trycksätter bränslet till insprutningen. Tryckpumpen är varvtalsstyrd via en PWM signal från ECU:n som skickas till en effektenhet PEM(som sitter under bilen).

Vanligt fel är att PEM:n och tillhörande kablage drabbas av korrosionsskador. Kolla detta först.

Bränsletrycket i en vanlig turbo är 3 bar. I en R varierar trycket beroende på belastningen(och laddtryck).
nu har jag kolla kablarna på pem'n och på tryckgivaren men inte hittat några fel på dom och dom ser fina ut i kontakterna.
det ligger inga felkoder enligt vida med dich.
Tog en skruvmajsel och banka lite på tryckgivaren och den testa bilen och då funka bilen ca en dag sen var den lika dan igen och om det var för att jag bankade eller vad det kan jag inte säga.
Måste det inte vara givaren som är felet eller kan det vara styrenheten?
Jag tycket att bensin pumpen går tystare nu när givaren inte funkar?
Du skriver om att bränsletrycket är mellan 400-480 men menar du inte då turbotrycket? Kan det kanske vara så att det är tryckpumpen för bränslet som är dålig.

Mvh GK
om vi säger att det är pumpen som ger fördåligt tryck. då måste bilen lägga upp en felkod på att det är för dåligt tryck? För det måste ju tryckgivaren känna av?
Men käner den inte av eller är defekt så måste det lägas en felkod på det eller är jag fel ute?
Trycket du läser av i VIDA är i Kpa. Alltså 480kPa = 4.8 Bar. Vad som är normalt är som nämnt olika beroende på belastning. Du borde ha ett bör och live värde som ska vara någolunda lika.
Volvo xc70 2011 svårstartad

Inte mera än att starta bilen i minus 20 utan[…]

Volvo appen

Var precis i kontakt med Kundsupport via chatte[…]

Vet inte om en B4 har det där lilla stöd[…]

Byta ac rem på Volvo 940

Detta kanske hjälper dig: https://www.jagrull[…]