Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av broman
Hej,
Jag har en fråga jag kör ca 2000mil per år, Och jag ska nu köpa ny bil tjänar jag på att köpa en Volvo v70 2,4 d -08 och nyare eller Är det de samma om jag köper en Volvo v70 2.5FT 200 eller 231hk,

Kör blandad körning, Långkörning en gång om året på semester ,
Och Funderar även på att köpa husvagn ;)

Tack för svaren
// Broman
Användarvisningsbild
av crumpets
Etanolen är ju grymt billig nu dock. Ofta under 10kr/lit. Borde bli ca 1,1*9,5=10,45 i milsoppakostnad för en 2,5FT och 0,7*14,5=10,15kr milsoppakostnad för en 2,4D. Tveksamt om du nånsin kör igen den skillnaden. Kör du mer än 1500 mil borde du åka på en extra service vartannat år på 2,5FT, men då har du istället ca 4000kr mer per år i skatt på dieseln...

Kör på den du trivs mest med. Det kommer bli ören som skiljer i totalkostnad, om ens det.
Användarvisningsbild
av MartinS
tottish85 skrev:Diesel såklart, vad talar emot liksom? ;)
Körupplevelsen?
Användarvisningsbild
av börne
Valde bensin... kör också 2000 mil per år & det skulle gå mer eller mindre jämnt ut. Inga stor skillnader i alla fall & jag gillar visserligen kraften i en diesel men gillar en stark bensinare ännu mer så valet var lätt för mig.
av perhall
Jag skulle välja bensin, lätt!
Totalekonomiskt liten skillnad, roligare körupplevelse, tystare, roligare ljud...
Men det är ju en smaksak.
Förr höll ju dieselmotorer bättre, sen kom de hårt trimmade... och då var bensin bättre hållbarhetsmässigt... men sen kom direktinsprutade bensinare och nu är det nog hugget som stucket...
PH
Användarvisningsbild
av tottish85
MartinS skrev:
tottish85 skrev:Diesel såklart, vad talar emot liksom? ;)
Körupplevelsen?
Den finns uteslutande bara i en diesel :) Kombinerat med fint vrid och bra bränsleförbrukning :)
Dessutom låg skatt när det sitter pf!
av valln
Självklart bensin, inte minst för bättre ekonomi.

Jag tror mig se att billtillverkaren Volvo håller på att uppvärdera bensinmotorer starkt, men utan att tappa ansiktet av sin dieselhysteri som har varit (är) i 5-8 år nånting. Jag överhörde också en försäljare hos en (1) återförsäljare som menade att man åtminstone skulle köra en sträcka på fem mil vid varje tillfälle. Som sagt går det inte att dra så stora växlar av detta.
av rid54
Tycks finnas en del problem med dieslarnas värme vintertid, att man behöver en tillsatsvärmare om det är ordentligt kallt. Låter lite som att en diesel passar bäst om man kör lite längre sträcka per körning, så att säga. Så det beror på hur du kör dina 2000 mil misstänker jag.

Ja inte har den ventilerade stolar heller syns p&a[…]

Tinol löste du felet?

Transmissionsolja till M66

Det jag med säkerhet vet är att det st&a[…]

Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&ari[…]