Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av greeeken
V70BiFuel03 skrev:Det är ju just det....en kompis sade/hävdade att " det spelar ingen roll vilket märke det är"... castrol, biltema eller noname tjosan....så länge det är helsyntet.

Är det verkligen en väsentlig skillnad på kvaliteten på oljan beroende på vilket märke det är?

Jag är väl medveten om att man för det mesta får vad man pröjsar för....men det skulle i alla fall vara intressant att veta hur stor skillnad det är.
Det är väll som att jämföra vatten med vatten, det kan ju vara olika kvalite på det oxå.
Så ja tror det kan finnas skillnad på oljorna.
av Daddan
Men funderingen från min sida var: Är det skillnad på olja med SAMMA kvalitetsmärkning?
Användarvisningsbild
av CarMan
V70BiFuel03 skrev:Det är ju just det....en kompis sade/hävdade att " det spelar ingen roll vilket märke det är"... castrol, biltema eller noname tjosan....så länge det är helsyntet.

Är det verkligen en väsentlig skillnad på kvaliteten på oljan beroende på vilket märke det är?

Jag är väl medveten om att man för det mesta får vad man pröjsar för....men det skulle i alla fall vara intressant att veta hur stor skillnad det är.
Ja det äe stor skilnad på olja o olja.
även om 2 oljor har exakt samma klassning så kan det skilja mycke på dom!
oljorna har mängder med olika tilsatser som klarar olika förhålanden olika bra & detta finns det ingen klasning som beskriver.
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Ok, då blir det Mobil helsyntet vid nästa besök till Gekås...he he
av S60AWD2.5T
CarMan skrev:

Ja det äe stor skilnad på olja o olja.
även om 2 oljor har exakt samma klassning så kan det skilja mycke på dom!
oljorna har mängder med olika tilsatser som klarar olika förhålanden olika bra & detta finns det ingen klasning som beskriver.

Det är ju helt galet det du säger!
Du skriver:
"oljorna har mängder med olika tilsatser som klarar olika förhålanden olika bra & detta finns det ingen klasning som beskriver"

Det är ju exakt det klassningen beskriver :roll:

Klassningen är ju utifrån oljans totala formula dvs oljans egenskaper.
För att klara en viss klassning måste oljan ha additiv/tillsatser.
Ingen motorolja som säljs idag saknar tillsatser.

Att sedan en olja kan ha bättre egenskaper som inte ingår i klassningen är ju en annan femma. Men en Volvo motor kan köras på ett flertal olika oljor bara klassningen är rätt. Byter man dessutom med tätare intervall är dessa extremt dyra longlife oljor ej nödvändiga.

Biltemas oljor har klassning som är okey, men min oror gäller vem som garanterar klassningen.

En sak är dock helt klart och det är att märkesoljorna kostar mycket pga all reklam inte för att de skulle vara helt outstanding i kvalite.
Användarvisningsbild
av CarMan
ännu en tgåkig tråd, känner inte för att skriva i denna tråd mer.
vill ni inte tro på vad jag skriver så gör inte det (risken är ju ganska liten at jag köper en av era bilar ialla fall)
Användarvisningsbild
av Janne3
ja tror för min del att de oljor som är rekomenderad klassningsmässigt oberoende håller hur bra som helst för en vanlig bilist som inte extrem kör sin bil och om man håller olje byterna enligt föreskrivning,då får dom nog heta vad dom vill, är min inställning (kör själv med helix syntet olja för prisets skull)
Användarvisningsbild
av CarMan
Janne3 skrev:ja tror för min del att de oljor som är rekomenderad klassningsmässigt oberoende håller hur bra som helst för en vanlig bilist som inte extrem kör sin bil och om man håller olje byterna enligt föreskrivning,då får dom nog heta vad dom vill, är min inställning (kör själv med helix syntet olja för prisets skull)
jag har ju sett hur motorarna ser ut invändigt, när det körts på olika oljor, kan säga att en Q8 olja vad den nu hette (kan kolla senare) den höll klasningen, men gav oerhört mycke avlagringar = man kommer att få problem med vevhusventilationen.

kolla runt lite på äldre bilar så serna att väldigt många har problem med vevhusventilationen & igensatta spjällhus

dom bilar dom enbart gått på R-teck har inga avlagringar alls!
Användarvisningsbild
av Janne3
va de inte du som inte kände för att skriva nå mer i denna tråd?
De är inte lätt när de finns fler åsiker en
har själv aldrig haft problem med vehusventilatin sedan slutet av 80 talet
var säkert sämre oljor då
av Daddan
En Biltemaolja hade jag inte tänkt hälla i T5:an, det var bara en fråga. Nu känns ju kvalitetsklass-systemet HELT VÄRDELÖST.

Tänk om däcken var samma lika. Ett däck klassat för 300km/h håller inte för annat än en Fiat 600 och exploderar i farter över 70 km/h.

Oljefabrikanterna kan kyssa sina ar-len om detta stämmer. Det är i så fall både dyrare och billigare oljor som kan vara skräp. Nej, skärpning i så fall.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]