Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av hilolen
Det är så att min Volvo 740, -88 är slö och borde vara piggare. Motorn är en b230f .
Om jag kör på fyran och har full gas så händer inte så mycket, den kommer upp i 130km/h men efter det händer inte mycket. Den är trött på alla varvtal. Det som är lustigt är att den går jätte snyggt(inga ryckningar eller annat konstigt)... Tändningen är bra och soppa med. Jag har kört andra 740 som är mycket piggare än min. Vad kan göra den slö?
Jag kan tillägga att luft/soppa filter är bytt och främre soppa pump är också bytt.
Användarvisningsbild
av lennarte
hilolen skrev:Det är så att min Volvo 740, -88 är slö och borde vara piggare
Är det en -88A kan det vara tändningen som står fel. Justeras med hjälp av en stroboskoplampa, c:a 12° vid tomgång (lite osäker på graderna). Är det en -88B (tillverkad efter semestern -88) så justeras tändningen helt automatiskt av styrboxarna. Då har du även en diagnostikbox vid vänster fjädertorn där du kan ta ut felkoder. Annars är det luftläckor på både insugssidan och grenrör som kan störa. Det får inte finnas minsta lilla läcka på avgassidan före katen, då mäter lambdasonden fel och styrdatorn luras. Kamremen kan "hoppa över" en kugg om den är gammal och sliten. Att katen är tät, som skrivits ovan spelar också in. Samt även konditionen på motorn i övrigt. Det är nog det "roh66" menar.

Mvh
Lennart
av hilolen
Jag har en -88A och tändningen står på 12° förtändning på tomgång. Hur kollar man luft leckage på insugssidan?
Jag lossade övre kamrem kåpan och kollade på kamremmen, den såg fräsch ut och var bra spänd.
Senast redigerad av 4 hilolen, redigerad totalt 0 gång.

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]