Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Fortfarande inga argument som säjer att det inte skall gå att byta haldex till annan gen.
Om de fysiska måtten har ändrats där man monterar ihop haldexen med befintliga delar (bakaxel, kardanaxel) så gor det inte. Sedan är frågan om haldexen bara får signal eller även sänder tillbaka något mer än att den fungerar.

B20, på en traktor så brukar det kopplas i en diffspärr atomatiskt när man låser awden på dem. Eller om traktorn är rwd så är det bara en diffspärr som åker i.
Jag har separata diffspärrar i framaxeln, bakaxel och centraldiff. Man kan få dem att koppla in manuell eller automatiskt.

Det räcker med att låsa centraldiffen på min Valtra eller på min XC70 så blir det svårt att svänga.

Om du lägger om ratten på bilen fullt och rullar lite på ett underlag där man ser hjulspåren så ser man direkt att framhjulen rullar mycket längre än bakhjulen. Ju mer du svänger ju större skillnad. Extremen vore om du kunde lägga om framhjulen helt, då åker de runt i en stor cirkel medans bakaxeln inte flyttar sig alls. Med nya gen 5 mjukvaran så blir tom min xc70 svåsvängd och det låter illa om man lägger om ratten helt vid tex fickparkering.

Eftersom gen 4 har många flera komponenter som övervakas elektroniskt än vad nya kraftigt förenklade gen 5 har så borde ju inte interfacet för tex felkoder vara alls detsamma.

Så om du ska kunna byta haldexenhet så behövs troligtvis att du utvecklar ny mjukvara för att få bil och haldexenhet att lira ihop.
VolvoB20 skrev: Så om du ska kunna byta haldexenhet så behövs troligtvis att du utvecklar ny mjukvara för att få bil och haldexenhet att lira ihop.
Precis. Förstår inte att detta budskap inte gått fram till TS.
philipsguy skrev:Kan du inte testa och posta dina erfarenheter här :wink:
Ja det gör jag gärna, men jag behöver isf en fungerande XC70 med haldex gen 5 som jag inte använder dagligen. plus en gen 4 haldex.

Så sponsrar ni med det så lovar jag att testa och skriva här.
crumpets skrev:
VolvoB20 skrev: Så om du ska kunna byta haldexenhet så behövs troligtvis att du utvecklar ny mjukvara för att få bil och haldexenhet att lira ihop.
Ursäkta att en terotisk tråd om det passar med olika gen av haldex till olika bilar blir lite tråkigt.

Men ingen svarar ju på vad för signaler haldexen och bilen kommunicerar med mellan sej, om man frågar volvo eller tillverkaren.
Det kan vara så att de kommunicerar med samma signaler som äldre enheter och styrsystemet gör om signalen till fysiska händelser...

Men jag ska inte skriva mer i denna tråden innan jag eller någon annan vet mer.
Vad det är för SDO/PDO som används på CAN-bussen av just Haldexenheten har jag ingen aning om. Vad jag kan minnas har jag inte sett att man får någon sådan informaton från Haldex (nu Borg Warner) om man inte är kund och tänker köpa mojänger av dem heller.

Jag tänkte tokigt när det gäller styrningen. Det är förstås så att det blir en skillnad totalt mellan hur långt fram- och bakaxel rullar i en snäv sväng, så det påverkar förstås om man låser ordentligt på mitten. Vår väl skylla på sommarvärmen...
HakanF skrev:
crumpets skrev:
Ursäkta att en terotisk tråd om det passar med olika gen av haldex till olika bilar blir lite tråkigt.

Men ingen svarar ju på vad för signaler haldexen och bilen kommunicerar med mellan sej, om man frågar volvo eller tillverkaren.
Det kan vara så att de kommunicerar med samma signaler som äldre enheter och styrsystemet gör om signalen till fysiska händelser...

Men jag ska inte skriva mer i denna tråden innan jag eller någon annan vet mer.
Ja teoretiskt skulle det ju kunna gå om tex bilen bara begär ett visst mått av låsning i Nm från haldexkopplingen via interfacet och haldexenhet sedan sköter sig själv och fixar detta och bara flaggar tillbaka när det är utfört.

Då skulle det ju gå att koppla in vilken koppling som helst, avsett version eller fabrikat i vilken bil som helst, så som man kan göra med datorer där man kan byta diskar, grafikkort, minnen osv.

Nu verkar ju bilindustrin ha som ambition att jobba i motsatt riktning för att blockera alla typer av öppna system, kompabilitet och moduläritet.
I hög grad bär ju principen med helbilsgodkännanden skulden för detta. Tillverkaren måste garantera en viss funktion på en viss konfiguration, och då kan man heller inte tillåta att man ändrar konfigurationen utan att tillverkaren har kontrollen över detta.
Eftersom ingen vet, så skulle det kunna vara rå-signaler som kommer till haldexen och dennes styrsystem tolkar signalerna efter bästa förmåga. Jag tror inte volvo lägger ned stor tid och pengar bara för att de kan köpa in ett billigare system.

(Kunde inte låta bli att skriva lösa tankar)

Ja inte har den ventilerade stolar heller syns p&a[…]

Tinol löste du felet?

Transmissionsolja till M66

Det jag med säkerhet vet är att det st&a[…]

Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&ari[…]