Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
Bakgrund:
Jag lämnade in min V70(02:a) i somras för en felsökning då jag hade problem med mitt ena halvljus.
Felet:
Ca 1/3 av de gånger bilen startades så "orkade" inte bilen tända ena halvljuset. Ca 1/3 av de gånger bilen startade så kunde lite gaspådrag i samband med start få igång halvljuset.

Jag lämnade in bilen för felsökning hos en märkesverkstad. De upptäckte då att bilens "CEM" (?) hade ett relä som var kraftigt ärjat/brännt.
Bilfirman ringe upp mig och frågade vad de skulle göra. (Jag ville ha felet löst)
De föreslog själva att de kunde lösa felet genom att tvätta/löda om på kretskortet, vilket de gjorde.
Jag betalade fakturan och har kört bilen problemfritt i ca 8månader, men nu har samma fel inträffat ett par gånger och det är ganska drygt att inte ha halvljus så här års...
Jag lämnade in bilen på service (hos en annan märkesverkstad) för ett par veckor sedan och bad de titta på "CEM"en.
Denna firma ringer upp mig och säger att de aldrig skulle röra kretskortet och säger att de hade tagit detta med Volvo som en Goodwill reparation, om det inte vore för att "någon" har petat på kortet.
Jag ringer då firman som "felavhjälpte" i somras och de hänvisar mig kallt till att byta kretskortet för 8500 SEK.

Detta känns lite surt, då jag fick känslan att om jag hade gått till min serviceverkstad så hade jag kanske fått hjälp med Goodwill problematiken i första läget.

Hur tycker ni man skall resonera?
Kan jag yrka på garantitiden fortfarande finns kvar på lödningen?

Tacksam för era förslag!
av Frigge
Trots allt godkände du den reparationen dom gjorde tidigare. Den dom gjorde för att spara pengar åt dig,istället för att byta CEM vid det tillfället.
Att den "nya" verkstan skulle skulle ta det på Goodwill tror jag personligen inte riktigt på. Det skulle betyda att dom tog hela kostnaden själva, vad skulle dom göra det för :roll: Dom har INGENTING att hämta från Volvo på en så "Gammal" bil.
Användarvisningsbild
av CarMan
här har vi det sinariet jag alltid strävar eftar att inte få.
jag vill alltid byta de defekta delarna, för då vet jag att det funkar & kan lämna garanti på mitt jobb.
men jag får ofta kretik i detta forum för att jag vill byta "svindyra delar" iställer för att öppna o löda.

vist vart det billigare i somras att bara löda för 1000:- istället för att byta en CEM för 8500:-. men nu när den paja igen så hade det ju varit billigare att bytte den i sommaras, nu blir det ju 8500:- + dom där 1000:- du betala i sommras.

jag kan inte se en enda anledning till att vovlvo skulle ha gett dig Goodwill på denna repration. felet är inte vanligt & bilen är "tok" gammal.

så tyver är det bara att byta CEM. se även till att relät byts, så det inte är denna som är huvudfelet & du ska inte ha mer än 55W lampor !
Användarvisningsbild
av cycler
Bra synpunkter förrutom en sak....

hur i h-e kan en bil från -02 vara "Tok"-gammal????

hmm ni kanske menar ur garanti/goodwill??

Tycker inte att en bil är gammal förrän 10år/20 000 mil.....

/C
av S60AWD2.5T
Löd om reläet och löd rätt så håller det garanterat.
YggE skrev:Hej,
Bakgrund:
Jag lämnade in min V70(02:a) i somras för en felsökning då jag hade problem med mitt ena halvljus.
Felet:
Ca 1/3 av de gånger bilen startades så "orkade" inte bilen tända ena halvljuset. Ca 1/3 av de gånger bilen startade så kunde lite gaspådrag i samband med start få igång halvljuset.

Jag lämnade in bilen för felsökning hos en märkesverkstad. De upptäckte då att bilens "CEM" (?) hade ett relä som var kraftigt ärjat/brännt.
Bilfirman ringe upp mig och frågade vad de skulle göra. (Jag ville ha felet löst)
De föreslog själva att de kunde lösa felet genom att tvätta/löda om på kretskortet, vilket de gjorde.
Jag betalade fakturan och har kört bilen problemfritt i ca 8månader, men nu har samma fel inträffat ett par gånger och det är ganska drygt att inte ha halvljus så här års...
Jag lämnade in bilen på service (hos en annan märkesverkstad) för ett par veckor sedan och bad de titta på "CEM"en.
Denna firma ringer upp mig och säger att de aldrig skulle röra kretskortet och säger att de hade tagit detta med Volvo som en Goodwill reparation, om det inte vore för att "någon" har petat på kortet.
Jag ringer då firman som "felavhjälpte" i somras och de hänvisar mig kallt till att byta kretskortet för 8500 SEK.

Detta känns lite surt, då jag fick känslan att om jag hade gått till min serviceverkstad så hade jag kanske fått hjälp med Goodwill problematiken i första läget.

Hur tycker ni man skall resonera?
Kan jag yrka på garantitiden fortfarande finns kvar på lödningen?

Tacksam för era förslag!
När du skriver märkesverkstad/serviceverkstad menar du Bilia eller något annat märke?
Har du fått gjort på jägers eller värnhem kan de se det i rapportarkivet i Tacdis, gäller vilken filial som helst inom Bilia Syd.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
CarMan skrev:här har vi det sinariet jag alltid strävar eftar att inte få.
jag vill alltid byta de defekta delarna, för då vet jag att det funkar & kan lämna garanti på mitt jobb.
men jag får ofta kretik i detta forum för att jag vill byta "svindyra delar" iställer för att öppna o löda.

vist vart det billigare i somras att bara löda för 1000:- istället för att byta en CEM för 8500:-. men nu när den paja igen så hade det ju varit billigare att bytte den i sommaras, nu blir det ju 8500:- + dom där 1000:- du betala i sommras.

jag kan inte se en enda anledning till att vovlvo skulle ha gett dig Goodwill på denna repration. felet är inte vanligt & bilen är "tok" gammal.

så tyver är det bara att byta CEM. se även till att relät byts, så det inte är denna som är huvudfelet & du ska inte ha mer än 55W lampor !
Och fy fan vad dyrt. slutar ju på nästan 10.000 kr.

Felet är ju bara ett ynkligt litet relä för några tior, det är ju bara fika-pengar
av CANBus
jo, men det är ju så, CEM:en skulle ha bytts ut redan från början.
sådana där lagningar är ju en chansning, det kan ju ha hållit längre.
men nu gjorde det inte det..
Sen undrar jag om firman verkligen menade att lösa detta permanent åt dej..det undrar jag? du borde nog ha fått ett val här...och du tog det billigaste..
av T5R
Inte för att vara taskig men jag tycker du ska bita i det sura äpplet!

Ett praktexempel på hur Snålheten bedrar visheten!
Användarvisningsbild
av CarMan
cycler skrev:Bra synpunkter förrutom en sak....

hur i h-e kan en bil från -02 vara "Tok"-gammal????

hmm ni kanske menar ur garanti/goodwill??

Tycker inte att en bil är gammal förrän 10år/20 000 mil.....

/C
jag har själv en bil från 00.
det jag menar är att en bil från 02 hade 1 års nybilsgaranti & 2 års kkl
2004 så tog alltså garantierna slut för bilen, hade det vari några dagar över garantin så brukar volvo ta det på goodwill (detta är mycket sälsynt bland andra bilmärken!) hade det varit ett känt fel från en underlevrantör så hade volvo i sin tur krävt underlevrantören på en ny del & då kan du i upp till ett extra år få delen betald, men måste betala arbetet, detta är inte ett sånt fel.
Hur det än är så är det många månader sedan garantin gick ut, så det är bara at glömma goodvill

Förstår inte vitsen med att meddela att[…]

Det är inte omöjligt att det har ä[…]

LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppskatta[…]

Ser ut som färgstänk, skrapa och tvä[…]