Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

@wissel: Låter väldigt lovande! Finns på Mekonomen för en dryg tusing så det blir nästa anhalt. Trots idoga försök så kan jag dock inte hitta var den fysiskt är placerad i motorutrymmet :shock: Andra forum pratar om "nära övre luftintaget" men jag går helt bet :(
//Cruzze
Så sitter den på 2001 170 HK.
Bild
Kolla lilla röda Pilen, sitter med en bult sedan pillar du ut den från undersidan....
hoppas den syns när den kommer in i Forumet !
Med tanke på att du har felkod på samtliga tändspolar så bör detta bero på att ngnting som berör alla 5 tändspolarna är orsaken.
Den grön-vita kabeln som sitter på stift 4 på varje tändspole är samma till alla 5. Den går till säkring 11 i säkringshållaren i motorutrymmet.
Kolla om inte du har ett kabelslitage som gör att kabeln går mot jord och kortsluter spänningsmatningen till tändspolarna. Evt kan det vara en av spolarna som kortsluts innefrån också, då blir det samma symptom.

Finner du inget fel där så kan det även vara svänghjulsgivaren som slutar fungera pga av värmen. Detta är dock lite mindre troligt.
@wissel: Ditt foto var alldeles utmärkt. Den lille gynnaren är lokaliserad! Mekonomen får in en ny på måndag.
Det är väldigt sotigt i sensorns slang till motorn. Under tidigare övningar under huven har jag konstaterat att utrymmena runt insuget i allmänhet, och det gamla spjället i synnerhet var väldigt sotiga. Misstänker att vevhusventilationen är igensatt men har hittills inte gjort nåt åt det :oops: . Det kan enligt uppgift tydligen förkorta livet på t.ex gasspjäll. Kan ju vara en sorts orsak till att även MAP-sensorn tackat för kaffet, om detta nu visar sig vara fallet.
//Cruzze
Passa på att rengöra precis allt ( Gasspjäll, LMM, Kolla Luftfilter mm.) innan du skruvar dit den nya ATM givaren.
Du har en ny bil i nästa vecka hoppas vi.....:-)
Har nu kommit en bit närmare en lösning :D , eller rättare sagt isolerat problemet en aning. När motorn precis dött och man sprutar in en skvätt startgas och drar igång startmotorn så hoppar motorn igång nån sekund. Detta kan upprepas några gånger under den sedvanliga väntetiden på 20-60 sekunder innan motorn startar på vanligt sätt. Detta borde väl betyda att alla styrenheter till tändning och spolar, spjäll och alla sensorer fungerar men att det är bränslepumpen eller liknande som krånglar...eller?

Jag förlängde slangen från startgasburken med ett par meter teflonslang. I änden satte jag en sprutkanyl som jag sedan stack genom insugsgummit. Slangen gick ut under motorhuven och in genom nedvevad sidoruta till kupén. Jag kunde sålunda spruta in gasen när jag satt vid ratten :wink: . Nödvändigt eftersom man bara har en knapp minut på sig innan motorn fungerar som vanligt igen så då hinns det inte att demontera massa grejer under huven. Hålet i gummit tätar ihop när man drar ut den tunna kanylen.

Vad gäller bränslepumpen så verkar det inte finnas nåt relä till den på en V70N -01:a. Kan det vara så? Får fundera på hur jag ska gå vidare nu... Har förut kollat om det var korrosion på kablarna till tankarmaturen under vänster baksäte. Det blir till att gräva djupare nu...
//Cruzze
Senast redigerad av 2 cruzze, redigerad totalt 0 gång.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

I storebrorsan V70 från samma årg&arin[…]

Hej! Tack! Den har nu varit tillbaka på ve[…]

Är det fel på högspänningssid[…]

Hej! Mitt problem är nu löst(tror jag), […]