Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Om man bortser från att så ska det inte vara....

Går det, för de som vill ha haldex gen 4 på sina gen 5 bilar, att bara skruva bort klumpen till hadexen och montera en klump från gen 4
utan att göra mer vid bilen.

Min första post i detta forumet men har läst sedan jag skaffade min XC70 MY-13.....
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Tänk på att skriva en beskrivande rubrik
Användarvisningsbild
av crumpets
Styrsystemet till den nya lär sparka bakut om hårdvaran inte stämmer överens med vad den väntar sig. Det lär spruta felkoder åt alla håll och kanter. Tänk på att allt alltid överdrivs på nätet. Det är en helt ok fyrhjulsdrift du har, ingen idé att mickla med den om den inte verkligen hindrar dig att använda bilen.
av HakanF
Jag tror att styrenheten till haldexen sitter på själva "klumpen" så det borde inte bli problem.

Sedan så tänker jag bara teoretiskt för som jag kör bara sakta på svåra underlag räcker gen 5 såhär långt iaf.
Men folk som använder awd:n till att kunna köra fortare på regn/snövägar verkar inte 5an räcka till.

Sedan har jag märkt att det går tyngre att styra på asfalt när hilldecent knappen är intryckt, det borde betyda att den kopplar in awdn även om inta alla på volvo vet det. Samt att om man, när bilen spinner på 2 hjul när awdn är inkopplad, vänsterbromsar samtidigt som man ger gas så slipper man hjulspinnet.
Användarvisningsbild
av apersson850
Om det går tyngre att styra så skulle det betyda att diffspärrar på tvären i axlarna vore låsta, men sådana finns inte. Att låsa en centraldiff påverkar inte styrningen mycket, och inte alls hur tungt det går att vrida på ratten.

Om du vänsterbromsar samtidigt som du kör hindrar du bilens traction control system att arbeta. Blir det någon skillnad så lär nog snarare hjulspinnet öka.

Även om du byter Haldexsystem tillsammans med styrenheten så är det ju inte rätt styrenhet som sitter i bilen, enligt konfigurationen, så det troligaste resultatet är att du inte får någon bakhjulsdrift alls.
Användarvisningsbild
av philipsguy
Vänsterbromsar?
Jag är ingen expert men mitt råd är: ligg inte vaken på nätterna och grubbla över detta. Chansen att det skulle vara plug and play tror jag är lika med noll...
Användarvisningsbild
av tolare
Styrdatorn sitter i själva kopplingen men programmet i bilens dator måste stämma. Det är dom två som samarbetar.
av HakanF
apersson850 skrev:Om det går tyngre att styra så skulle det betyda att diffspärrar på tvären i axlarna vore låsta, men sådana finns inte. Att låsa en centraldiff påverkar inte styrningen mycket, och inte alls hur tungt det går att vrida på ratten.

Om du vänsterbromsar samtidigt som du kör hindrar du bilens traction control system att arbeta. Blir det någon skillnad så lär nog snarare hjulspinnet öka.

Även om du byter Haldexsystem tillsammans med styrenheten så är det ju inte rätt styrenhet som sitter i bilen, enligt konfigurationen, så det troligaste resultatet är att du inte får någon bakhjulsdrift alls.
Jag har en Range Rover från 75 som jag kan låsa centraldiffen på manuellt den har ingen diffspärrar utan kan spinna ett bakhjul samt ett framhjul samtidigt som bilen står still (ni förstår säkert). När jag låser awdn på den så att den har samma kraft fram som bak då går den väldigt trögt att styra som jag märkt på på volvon ibland.

När jag körde en kompis civila H1:a på en terräng träff så har de samma system med traction control via abs:en och denna ska man lägga åt lite med bromsen om den börjar spinna på något hjul. Samma står det i instruktionerna till vissa Land Rover samt andra bilar.
Användarvisningsbild
av crumpets
tolare skrev:Styrdatorn sitter i själva kopplingen men programmet i bilens dator måste stämma. Det är dom två som samarbetar.
Precis... Byta styrenhet och vänta sig att övriga styrenheter glatt ska acceptera denna kan man nog glömma. Du behöver nog R&D-mjukvara för att "koda in" den gamla styrenheten på din nya bil.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
apersson850 skrev:Om det går tyngre att styra så skulle det betyda att diffspärrar på tvären i axlarna vore låsta, men sådana finns inte. Att låsa en centraldiff påverkar inte styrningen mycket, och inte alls hur tungt det går att vrida på på ratten
Låser jag centraldiffen på min Valtratraktor går det knappt att svänga överhuvudtaget på asfalt.

När man svänger rullar ju framaxeln mycket längre sträcka än bakaxeln som ju "genar i kurvan" efter framhjulen. Det gör att det byggs upp ett enormt motstånd om du har centraldiffen låst. Någon av axlarna måste ju kasa på asfalten.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
crumpets skrev:Styrsystemet till den nya lär sparka bakut om hårdvaran inte stämmer överens med vad den väntar sig. Det lär spruta felkoder åt alla håll och kanter. Tänk på att allt alltid överdrivs på nätet. Det är en helt ok fyrhjulsdrift du har, ingen idé att mickla med den om den inte verkligen hindrar dig att använda bilen.
Helt ok håller jag inte alls med om. I jämförelse med gen 4 känns det som något billigt system med rätt dåliga prestanda och utan förutsättningar att hålla någon längre stund då man t.o.m sparat bort oljefiltret för att spara några kronor till, det gör ju att pumpen får lida svårt eftersom lamellerna delar oljebadet och självklart avger slitage.

Att byta är mycket komplicerat, i gen 4 är förutom pumpen och tryckaccumulatorn, själva hjärtat en mycket avancerad och snabb elektromekaniskventil som regleras proportionellt för att styra Awdn blixtsnabbt.

I gen 5 finns inget av dessa utan enda styrningen som finns kvar är att gasa på pumpen.

En sån här kanske :-) Renaultlogga l&a[…]

Motorvärmare

Det blev ett litet misstag, detta är extrautr[…]

Ja inte har den ventilerade stolar heller syns p&a[…]

Hej söker 4st Volvo Wheel - Achilles 7.5"[…]