Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Brengen
Färddatorn i vår D5a manuell visar normalt i storleksordningen 5,5 l/100 km vid laglig landsvägskörning upp tom 110 km/h. Uppmätt vid pumpen så brukar förbrukningen vara ca 0,3 l/100 km högre än vad färddatorn visar.

Med jämna mellanrum, runt var 70e mil, händer det dock något med förbrukningen enligt färddatorn - den visar plötsligt att vid samma körning så ligger förbrukningen runt 9 l/100 km och denna nivå visar färddatorn i 5-10 mil, innan förbrukningen återigen hamnar runt 5,5 l/100 km.

Kan också nämna att i normala fall så visar färddatorn 0 l/100 km då jag släpper gasenpedalen t.ex. när skyltarna ändras från 90 till 70 km/h, men i stunder då färddatorn indikerar den högre förbrukningen så sjunker inte den momentana under 2 l/100 km när gaspedalen släpps.

Om färddatorn stämmer så indikerar det ju att motorn hittar på något med jämna mellanrum och en tanke var att extra bränsle sprutas in för att rengöra partikelfiltret, men ~3 l diesel per 100 mil för detta låter ganska mycket i mina öron.

Någon som varit med om liknande eller har någon teori om vad det kan vara?
Har inte nollställt mätaren sedan jag köpte bilen, den visar i dagsläget 8.6
Det är i snitt räknat på precis två år nu! V70 D5 AWD R-Design MY-13
Senast redigerad av 1 122Sport, redigerad totalt 0 gånger.
Ja, det låter exakt som rengöring av partikelfiltret! Förbrukningen skjuter i höjden och bilen blir segare.
Inte konstigt att man reagerar om man inte känner till det...
PH
Ok, nu blev jag lite lugnare, tack för svaren!

Kan man påverka längden på rengöringen eller frekvensen genom körsättet, t.ex genom att låta motorn arbeta lite hårdare ibland genom att accelerera hårdare/växla vid högre motorvarv eller liknande?
Användarvisningsbild
av EjS
Jag tycker det funkar bra med Volvo. Jag har en Toyota också och iom jag har 5 km på jobb blir partikelfiltret problem på vintern.

Frågade på Toyota verkstan och de har enorme problem med förbannade kunder.

Recepten är enligt Toyota ut på motorvägen och över 3000 varv vilket jag får göra iblannd måste jag åka 50 km medan det ryker så man tror att motorn har gått sönder. Iövrigt rekommanderas att inte byta växel innan 2500 varv. Helt ärligt!

Med Volvoen är det aldrig problem.
Avgasljudet blir också helt annorlunda medans regenereringen pågår, trycker man på gasen så brölar den på som det satt ett sportsystem på. Så fort genereringen är klar blir den tyst igen.
Brengen skrev:Ok, nu blev jag lite lugnare, tack för svaren!

Kan man påverka längden på rengöringen eller frekvensen genom körsättet, t.ex genom att låta motorn arbeta lite hårdare ibland genom att accelerera hårdare/växla vid högre motorvarv eller liknande?
Kör du hårdare och därmed uppnår hög temperatur på motorn och DPF snabbare så håller sig säkert filtret renare. Jag vet egentligen inte om det är så.
Ren landsvägskörning/motorväg är det bästa för motor och DPF.

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]