Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

taxi skrev:Fram rekommenderar jag volvo original midbas, 5,25. I instrumentet volvos diskanter.
I bakdörrarna volvo original tvåvägshögtalare, 5,5 tum. Alla bilstereobutiker har adaptrar så att 5,25 passar i bakdörrarna om du vill ha bättre/nyare än original.
Fick tag i ett par originalhögtalare ifrån en (tror jag) 850. Killen som sålde dom hade iaf haft dom i en sådan. Fick bara två stycken av dom att passa. Det var i bakdörrarna, förvånansvärt bra ljud faktiskt! Har också en annan 850, helt oskruvad ser det ut som (SKÖÖÖNT!) dock med stort oljeläckage, vet ej vars :( Där hittade jag iaf i bakdörrarna samma som jag monterat i min, men där hade de en liten "låda" bakom som släppte ut ljudet till yttersta plåten av dörren. Blev jäkla grymt ljud av bara dom faktiskt! Men det passade tyvärr inte i dörrarna till min andra bil. Fanns även ett par volvo originalhögtalare på hatthyllan, men de verkar inte fungera :( Tror de hette Volvo-242 eller något.

Har hört mycket olika nu om vilka högtalare som skall passa vars.

5,25 fram och bak.
5,25 fram och 5,5 bak.
6,5 bak
5x8 bak
6x9 bak med adapter.

Vad ska man tro :D

EDIT** Hittade mina bakre högtalare:
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=25878648
Ja, jag håller med, förvånansvärt bra ljud i dom i bakdörrarna. Om man har den där lilla plastlådan till också. Och det är original 5,5 tum du länkade. Därför passar dom inte fram, där är det 5,25 som gäller.
För att röra till det ännu mer...
I min gamla 850 GLT -92 som jag hade satte jag in följande:

JBL GTO 4" i instrumentbrädan (Varken riktigt rätt eller lätt, men det gick).
Några 5,25" i framdörrarna. På kanten av gallret sänkte jag snyggt in ett par kenwood diskanter (kräver sågning i dörrsidan).
Bakdörrarna minns jag inte helt men antagligen satt där 5,25"
I hatthyllan satte jag JBL GTO 6*9", utan att vare sig banka plåt eller använda diskanter, men naturligtvis fick jag såga upp större hål.

För övrigt hade jag då för lite kunskap, dålig huvudenhet och för lite kräm till grejerna så det var inget ljud att skryta med.

Vill man göra en snygg installation och ha bra ljud så röstar jag starkt för kitsystem som matas med slutsteg.
Nu är jag i full gång med billjudet igen, men med en annan 850!

Hittade dessa i instrumentbrädan:
Bild

Men på baksidan såg de ut såhär...
Bild

Haha inte konstigt att det var tyst =) Men det fanns inga magneter att finna, konstigt?
Hittade hela på skroten som jag tryckte dit istället. Nu blev det istället en sjujäkla massa diskant! Men det kanske har att göra med att jag har tvåvägshögtalaren i framdörrarna.

Finns det något inbyggt slutsteg i systemet redan? Tycker det är konstigt att jag har 8 högtalare original utan något sådant?

De två HT-259 högtalarna i hatthyllan är tyvärr "trasiga". De spelar ingenting. Eller jag kan höra väldigt väldigt tyst, men inget mer än så. Något som går att fixa?

Finns det på Volvo registrerat vad bilen hade för utrustning när den lämnade fabriken? Skulle vara kul att veta :)

Mvh
Det är fasen standard att magneterna lossnar från diskanterna på 850. Samma sak på min, tog bort sparkskyddet ovanför pedalerna och ner rasade en magnet :lol:

Jag kan ha fel, men har för mig att orginalstereon hade fler än 2 par utgångar för högtalare. I det "stora" ljudpaketet ingick ett slutsteg.
På x70 sitter det under passagerarstolen har jag för mig... På 850 vill jag minnas att det sitter typ bakom stereon, ses enklast genom att vika bort mattan från passagerarsidan.
Jag har nu ikväll öppnat upp en utav HT-259 högtalarna, magneten till diskanten hade ramlat av och "sugit" fast i basen (magnetism ni vet ;) )

Limmade iaf tillbaka magneten och nu får jag iaf liv i dom! När man ställer multimetern på 200 Ohm så visar högtalaren 10,5 ohm. Verkar vara jäkligt tungdrivna iaf, får inget vidare ljud i min lilla T-Amp :roll:

Är det någon som har förhöjningsadaptrar liggandes till en 850 (5x8 -> 6x9) vill jag gärna köpa dem!

En dämpare låter grymt när den &[…]

Vänster bakfälg blir varm

Oken rör sig bara en bråkdels millimete[…]

V90 D5 CC - skillnad på motor MY?

https://www.blocket.se/annons/ostergotland/volvo[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Jag bytte denna del bh0 281 002 952_large_0.jpg […]