Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag skulle inte göra det men gör det ändå. En utnött fråga och finns precis huuur många svar som helst på bränsleförbrukningsfrågan eftersom vi alla har olika körsätt och förhållanden för våra bilar med olika däck, terräng mm. Har vi några D3/D2 ägare som vill lätta hjärtat vad era bilar vill ha "eran" blandade körning uppmätt uträknat vid pumpen. Alltid roligt att höra. :-) Är ju lite inne på en D2 men tror inte skillnaden upp till D3 förbrukning är så stor. Tacksam för lite siffror :-)
Kolla spritmonitor.de eller något av motortidningarnas tester av olika motoralternativ till Volvo. Det jag minns i huvudet är Automotorsports test av samtliga motorer till V60. Då skiljde 7cl/mil mellan D2 och D5. Jämfört med värdeminskningen är det noll och ingenting i pengar.
Har D4 2014 med 5 cylindrar och 2 liters cylindervolym, motorn hette runt 2012 D3.

Förbrukning vid pump har varit 0,49-0,59. Den högre förbrukningen i spannet var i vintras med dieselvärmaren innan körning. Körde ofta ganska långt, runt 20 mil, mellan värmarkörningarna.

Jag kör väldigt försiktigt :)
Åtmisntone för de tidiga "DRIVe" som ju senare blev D2 fanns en del som noterade mycket låg förbrukning, men det visade sig då också, om man läste tråden ordentligt, att de körde mycket lugnt. Om en D2-ägare kör 88 på mätaren på 90-väg på Energy-däck, 205 breda, och släpper gasen i god tid när det blir 70-väg, medan en D4-ägare kör +20 med en del omkörningar så är ju jämförelsen helt ointressant.
Biltester är mycket bättre, även om testförbrukningen påverkas av en massa saker (årstid, körstil, ev. jämförtestbilar), men "normrundan" som finns i de flesta biltester är i stort sett ett bra jämförvärde.
PH
Om vi säger att en D2 skulle gå 1dl snålare/mil mot en D3 så skulle ja ändå välja D3.
5cyl mot 4. 2liter mot 1.6. Skulle inte ta en D2 om ja så fick den!

Mellan 0.5-0.6 drar min D4 om ja kör landsväg och kör normalt. Det är snabba accelerationer, snabba omkörningar. +5km/h på mätaren för att inte ligga under skyltad hastighet.
av Mwi
Jag kör mellan södra och norra Sverige ungefär 10 gånger/år med V70 eller XC70, samma körning varje gång på E4:an farthållaren ställd på 115 -135 km/h. Med D2 automat kommer jag ungefär 115 mil innan jag behöver tanka, D4 automat är det ungefär 110 mil innan tankning och XC70 D4 automat ungefär 85 mil, jag har kört så här i tre år nu och ca 3000 mil/år så mina siffror stämmer ganska bra. Min favorit är D4 automat snål och ganska pigg, funkar att köra om med, D2 automat är ingen bil att köra om med, fullgas och kickdown varvräknaren rör sig men inte hastighetsmätaren.
Har en V70 D3 MY13 och har ett snitt på ca 0,6l/mil. (Med lite husvagn under sommaren och nån enstaka gång med släp. Mycket motorvägskörning.. )

Bästa resultatet vid pump 5,6l/100km.
Då körde jag inte 120km/h på motorväg utan gick nog så gott som aldrig över 110km/h.
Färddatorn sa 5,1l/100km den tanken. Har man mycket landsväg kan man komma ner mer. Har kört Västerås - Gävle på 4,2l/100km enligt färddatorn, skulle jag kollat det vid pump hade jag kommit under 5,0l/100km tror jag.

När man ligger typ 5-10+ skyltfart så är det svårt att hamna under 6.0l/100km vid pump.
*Bump*

Har kört cirka 600 mil med min 2012 DRIVe nu, börjar se vissa tendenser.

Senaste tankningen var efter 136 mil landsvägskörning. Hastigheterna helt enligt skyltarna, ungefär lika fördelat mellan 90, 100 och 110. Någon omkörning här och där. 3 personer och bagaget fullt. Min körstil är nog ganska genomsnittlig, jag använder hjärnan, men utövar ingen utpräglad ecodriving. Standarddimension på däcken.

0.445 liter per mil. Intressant är att färddatorn visade HÖGRE förbrukning, 0.46. Den har visat för mycket vid de fyra senaste tankningarna. (Vid tre olika pumpar, olika bolag.)

Experiment med ecodriving har visat att det går att komma ned i 0.40 (20 mil) jag har ännu inte vid snabb (120 och kanske lite till) landsvägskörning fått den att dra över 0.50.
Huvudregeln är att en större 5-cylindrig motor drar mer bränsle än en mindre. Adderar man dessutom automatlåda, så stiger förbrukningen ytterligare. En framhjulsdriven V70 D2 med manuell låda är den snålaste versionen av V70. En fyrhjulsdriven med stor motor, automat och stora och breda lågprofildäck är det törstigaste alternativet av samma bil. Konstigare än så är det inte. I önskedrömmarnas värld vill många anhängare av fyrhjulsdrift, automatlådor och stora motorer blanda in andra faktorer, t.ex. andrahands eller tredjehandsvärde. Detta är oftast felaktigt och har framförallt inget med sakfrågan om förbrukning att göra

Häromdagen kom en eventuell indikation p&arin[…]

V502.0D spridarfråga

Det är mekonomen verkstad som dragit slutsats[…]

Keyless/Nyckeldosa

Sen 1 månad tillbaka krånglande l&arin[…]

Jag har den som förmånsbil. En lrdmp. […]