Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hoppas att några volvo/motorentusiaster här kan hjälpa mig med tips på vad som kan vara knas med min bil.

Bilen är en Volvo 240, men har en B230FT från Volvo 940 Turbo.
Insprut är LH2.4. (dvs 240:s kabelhärva från 88b-92, samt 940 turbo styrboxar)

Problemet är följande:
När jag åkte med bilen för någon månad sedan så "klippte" den helt plötsligt vid lite laddtryck, precis som tändningen stängde av. Efter några km så gick bilen sämre och sämre, vandrade rejält på tomgång.
Väl hemma vid garaget så håller sig bilen knappt igång alls på tomgång, däremot verkar den gå hyggligt rent på högre varv (ca 3000rpm).
Bilen går sämre och sämre, startar man den nu så tänder den till några ggr men dör sedan. Man kan ha tur precis när den startats att hålla den vid liv, och får man då upp den till ca 3000rpm så går den ganska rent låter det som.
Båda pumparna går vid tändläge samt även under drift.

Vad kan vara fel?

Har testat följande:
- LMM (testat med flera andra som jag vet fungerar)
- Tändbox, testat med 1 annan tändbox men samma fel.
- Bränslebox, testat med 1 annan box, men samma fel.
- Tändmodul, testat med flera andra som jag vet fungerar, men samma fel.
- Tändspole, testat med en annan som jag vet fungerar, dock samma fel.
- Bränsletryck, har en manometer på inkommande till fuelrailen, ca 3 bar.
- Har mätt upp kablage och kan ej se något knas.
- Svänghjulsgivare utbytt och även uppmätt, fungerar!
- Tändstift, tändkablar, rotor, fördelare är nytt (volvo original). Rotorn är blockmonterad.
- Tomgångsventil funktionstestad.

Tändsystemet är EZ116K, dvs så är det ingen hallgivare utan bara en svänghjulsgivare.

Tacksam för lite tips på vad som kan vara fel, och kanske om någon av er har erfarenheter sedan tidigare på liknande problem på 240/740/940?
Har du kontrollerat så att du inte har en läcka exempelvis vid insugets packning?

Mvh GK
Vibration på höger sida

Hjulet har ju varit avplockat, finns det radiellt […]

Bult svänghjul

Hej. Vad behöver man för hylsa för […]

Dimljus Volvo v60 2020

Ja verkar bara vara när det halvljuset ä[…]

945ltt 96 Hög CO på tomgång

Var motorn ordentligt varm? Körde han en rund[…]