NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag tycker jag har varit ganska tydlig i att han inte ska tro på folk som slänger ur sig ogrundade orimliga siffror i sina svar...

Sambandet mellan lågt tryckfall över luftfiltret och sänkt bränsleförbrukning är försumbar. Däremot är lågt tryckfall bra i frågan om ökad prestanda.

Här har ni en bra oberoende artikel att läsa: http://www.fueleconomy.gov/feg/pdfs/201 ... Filter.pdf
Jettan verkade ha ca 1% lägre förbrukning och Dodgen ca 3.5 % lägre vid rent filter.

Jag håller med dig, det är försumbart men det är ändå i närheten av min gissning från mitt första inlägg. I alla fall för Dodgen. Kör du BMW 3,5l D så verkar det inte spela någon roll als.
kvillebäck skrev:Jettan verkade ha ca 1% lägre förbrukning och Dodgen ca 3.5 % lägre vid rent filter.

Jag håller med dig, det är försumbart men det är ändå i närheten av min gissning från mitt första inlägg. I alla fall för Dodgen. Kör du BMW 3,5l D så verkar det inte spela någon roll als.
Nja, om man kollar så får de olika resultat med olika mätstandarder plus ibland och minus ibland. Sedan ska man även notera den lilla svarta stapeln uppe på toppen av staplarna, den representerar hur stor spread som man haft när man upprepar försöken och även där är det skillnader.

I summeringen så säger man att skillnaderna ligger inom felmarginalerna för mättoleranserna i försöket. Dessutom ska man väga in att man i detta fall testar ett igensatt filter, och vi diskuterar bara olika typer av filter så inser man att skillnaderna är väldigt små.

Anledningen är att moderna motorer kompenserar för tryckfall/barometertryck/temperatur osv... tar man istället tex en gammal förgasarmotor så blir resultatet ett helt annat, då den kommer få olika a/f tal beroende på de yttre förutsättningarna.

.
Det ända biltillverkare tjatar om nu för tiden är ju hur bränslesnåla deras bilar är.
Skulle dom inte lägga ca 200kr extra och sänka förbrukningen med 5%?
Det är ju bra reklam för alla som tänker på miljön också.
Dessutom kan man ju tvätta dom så man sparar ju in pengarna efter en service.
FatBastard skrev:Varför sitter det inte sportluftfilter i alla nya bilar om det ger upp till 5% lägre bränsleförbrukning?
1. De ger inga 5%
2. De renar ofta sämre
3. De är dyrare
3. Vissa har en tendens att pajja LMM'er

.
Få tillverkare är verkar intresserade av att sälja bränslesnåla bilar. Det intressanta är hur snåla siffror de kan redovisa från testen. Utförandet vid testerna överensstämmer inte med det utförandet som du köper bilen i. Det kanske inte ens sitter något luftfilter i vid testerna. Det ryktas om att de till och med tejpar dörrskarvar för att få ned luftmotståndet eller i vissa fall kör med bortkopplad generator för att komma ned i förbrukning.

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw

Följande felkoder SAS-000E Rattvinkelgivare […]

Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skale[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja och om den glappar så är det vä[…]