Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av llesrof
Jag har på senare tid vart och kollat på ett gäng bilar som uppfyller mina krav, iallafall gör de det i teorin. Jag vill ha en värdig arvtagare till min XC70 -06 Summum. Det finns många bilar som på pappret är lika välutrustade och bra även om de är av annat fabrikat. Men... de går bort. Subaru Outback kändes som en plastfabrik. Skoda Yeti ser skittuff ut men känns som en småbil på insidan men sin typiska småbilsinredning. Kia Sorento kändes skön att köra men kändes i allt annat väsentligt som ett lågprisvaruhus. Ford Kugan jag kollade på nu senast hade egentligen inga minus mer än att jag bara inte ville ha den. Och Ford känns aldrig bra.

Idag åkte jag sex mil enkel resa för att kolla på en XC70 D3 Summum men på väg dit kändes det inte bra. Jag kollade faktiskt inte på den. Nu hade jag lite andra ärenden att göra där så resan var inte helt bortkastad. Den hade gått aningens för långt och den står hos en begagnathandlare. Det behöver inte vara dåligt, men jag började tveka och jag började fundera lite. Vill jag ens byta bil? Den jag har är rätt bra även om den drar en del soppa. Men den är betald och det är jätteskönt att lägga pengarna i en stor hög istället för att betala ett billån. Diskussioner om att ta billån kan vi ta någon annanstans. Men då infinner sig följande resonemang: hur kul är det att lägga dessa pengar på dyra reparationer? Nu finns det inget som tyder på att min bil håller på att bryta ihop men man vet ju aldrig. Är det då inte vettigare att lägga pengarna på en nyare bil med färre mil? Sedan finns det ju ingen garanti för att en nyare bil med färre mil inte krånglar.

Om man skippar det känslomässiga och ser det rent ekonomiskt, vilket är vettigast? Att behåll en fungerande bil i några år till och hoppas att den håller, eller skall man passa på att byta medan den fortfarande fungerar riktigt bra och köp en nyare bil med färre mil och hoppas att den inte krånglar?
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Nuvarande bil som du har dessutom en Summum den är riktigt bra bil! :) hur långt har den rullat? Om något är lanserar dom väl ersättaren till dagens xc70 och då kanske deg är lagom att byta då den nuvarande kommit ner i pris. Om man nu vill vänta i såmånga år på att byta. :)
Användarvisningsbild
av TommyP86
Det är oftast billigare att behålla än byta. Men gör du ett byte till en v70-xc70 med sensus kommer det vara som himlen på jorden. Det är en otroligt mkt bättre bil. Jag vet inte villa pengar du tänkt, men xc70 my12 hade varit mitt minimum. Eller v70 då. Och automat, men det är väl en ickefråga :)
av llesrof
hur långt har den rullat?
Den har rullat drygt 18400 mil.

Vad är det med Sensus som är så bra? Underhållningssystem och sånt är jag rätt ointresserad av, bara jag kan spela Spotify från min iPod så är jag nöjd. Far min har en 2012:a och han får gå in i en massa menyer för att ändra saker. Det är ju helt värdelöst att bläddra i menyer istället för att bara vrida på ett vred.
av Droopy
Håller med där, Det enda jag verkligen gillar med sensus är blåtandenb och möjligheten att streama ljudet från spotify till bilens anläggning, och den funktionen kan man ju få i vilken bil som helst för några hundralappar.

Menyerna är ju inhet man går in och pillar i iaf, man ställer in bilens konfig en gång för alla, iaf jag, ungefär som elspeglar, hur ofta rör ni era sidospeglar? jag rör dem aldrig.

Integrerade GPS och dyl är ju inget heller man betalar 10 kaker för då en GPS för 700 pix ute i handeln fungerar bättre.

Infotainment system i all ära med tillför de egentligen så mycket, jag tycker då inte det, jag hade hellre sett tex android integrerat i bilen och helt öppet, men det kommer förmodligen aldrig att ske.
av Lövet
Rationella skäl för att byta bil finns i princip aldrig. Det handlar alltid om att man "vill" byta. Oavsett vilka låtsasskäl som en del svänger med "den är ju snålare", "jag sitter bättre i den nya", "den gamla går säkert sönder".

Eftersom du tänker i de här banorna rekommenderar jag att du behåller den ett tag till. Du verkar nöjd. Bilen är hel. Lägg pengarna på annat. Du har helt rätt i att det inte är säkert att en nyare bil krånglar mindre än en äldre.

Det enda riktiga skäl jag kan se för att byta bort en xc70n är om man gillar att åka fort på kurviga vägar för det är den verkligen inte bra på.

Själv byter jag ju bil som vissa byter kalsonger (nej, det hoppas jag inte) men jag ser det som en kostnad på nöjeskontot i princip. Mentalt kan jag lura mig själv ibland med att jag vill använda pengar till annat ett tag, sen vill jag ha en större, sedan en mindre, men jag skulle påstå att till slut förklaras allt av att omväxling förnöjer. Plus att jag kan. Man ska unna sig. Annars blir man bitter och sur och ingen gillar sådana.
av Schmoyoho
Har en bekant som hade samma bekymmer med en tidig V70N. Tror jag hörde "det är inga fel på den, men..." om den bilen i en 4-5 år. I början var det mycket letande efter något som var bättre men efter en tid insåg personen i fråga att det vettigaste för denne var att låta rätt bil dyka upp, istället för att "välja" och övertyga sig om att en av ett befintligt begagnatsortiment på t.ex blocket var rätt bil för denne. Det slutade med väldigt rätt bil, nu hör jag istället ofta om hur bra bilen är och hur nöjd ägaren är :)

Du verkar vara i samma sits, "det är inga fel, men...". Då har du ändå en nyare, mycket bättre utrustad bil med roligare motor än nämnda V70.
av Andis
Intressant fundering.

18400 mil är lite av en magisk gräns på dessa verkar det som i alla fall på min och en polares.

På min fick jag byta alla hjullager, nivomat dämpare. Framvagn. Bromsslangar.

Så visst finns det risk för en hel del reprationer mellan milen 18400 till 20-22000 mil. Sen har min lugnat ner sig. Liknade på polarens där det mesta i fram bakvagnen bytes mellan dessa mil.

Polarens är nu uppe i 28000 mil utan några strul. Efter 22000 mil.
Min uppe i 24000 mil nu. Båda 2004 or.

Men å andra sidan kostar avbetalning och värdeminskning hiskliga pengar. Nyare bil med avbetalning kan ganska lätt hamna i kostnaden 5000-10000kr i månaden i faktisk utgift. Äldre bil med reprationer ca 10000-20000kr per år i mer kostnad på reprationer.
Men ingen mer värdeminskning på en äldre bil.

Jag skulle behålla den om jag var dig och inte kände att jag vill åka en nyare bil.
Dock lägga till i budgeten 10000kr om året om du byter delarna själv om verkstaden gör det 20000kr extra om året. Går inget sönder gratulerar jag till trevligt sparade pengar :-) som du kan ha vid ett köp senare av bil.

Sen kanske det blir sista bensinaren du åker till vardags när man ser hur lite nyare dieslar drar känns det svårt att motivera ett köp av bensin igen även om jag gillar det mer att köra. Gas verkar ju inte komma till XC heller tyvärr.

Lycka till med funderingarna
av *pettson*
Problematiken med dagens dieslar är OM. Tar man dom bränslepengarna man sparar varje år i 5 år på att åka diesel, sätter undan dom på ett konto. Sen får man ett kamremshaveri eller för den delen ett pumphaveri. Då har man ganska exakt summan som utgör mellanskillnaden i reparationskostnad mellan att få samma problem löst med en bensinare.
Det är sällan det är fel på dieslar, men när det händer är det dyrt. Fruktansvärt dyrt.
Enklare ting som en turbo ligger på runt 5000 för en utbytes till bensin och runt 8000 till en diesel. Förutsatt att volvo nu inte kör Fords modell på någon dieselturbo. Där är turbon integrerad i grenröret och kostar i slängarna runt 15.000 spänn för en utbytes. (Har noll koll på om volvo använder den modellen alls.)
Den som vill åka * billigt är första ägaren på dieseln,han kör runt 8-10.000 mil. Men han har.värdeminskning och lån. Den som har pengar chansar och är nummer 2. 10-20.000 mil. Men med mindre värdeminskning och mindre lån.
Nummer tre är en gambler 20-30.000. Lånar nog inte men har en hel del att betala ändå rumt bilen.
Nummer 4 chansaren 30- och framåt, tror att allt fungerar som förr när man tog ut 55hk ur 1.9 liter diesel.
Betalar konstant för reparationer och underhåll.
Sanningen är ju att bilägandekostnaderna är ganska konstanta. I början kostar banken men inga reparationer. I slutet kostar inte banken nåt, däremot reparationerna.
av Droopy
Själv köpte jag en ny bil för att slippa skruva, och visserligen har jag sluppit skruavndet men bilen har väl mer el mindre bott på vekstaden i 2år.

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]