Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Fråga på elpanelen bak i V70 D3 -11.
Befintligt 12V uttag i bakluckan maxar i 15A (säkring) och kablarna är nog redan nu i klenast laget för konstant uttag av 15A. Jag önskar få ut 20-25 A konstant och tänkte då använda mig av elcentralen i bakluckan till vänster (som har grova kablar till elcentralen i främre delen av bilen, säkrad på 60A om jag förstått saken rätt) och då dra nya kablar endast från denna panel till ett nytt uttag bredvid det gamla. Skillnaden blir då möjlig uttagseffekt (samt att det befintliga är igång när bilen är avslagen, det är inte det nya, men det spelar ingen roll - måste ha motorn igång ändå.)

Frågor
1 Men hur kopplar jag lämpligast in mig för uttag av 25A från denna elcentral? Det finns uttag i säkringsboxen som känns färdiga/lediga för detta, men det saknas säkringsstift. Dvs stiftet där kabeln kläms i ena änden och säkringen trycks in i den andra. Hur hittar jag dessa?
2 Hur hittar jag ett exakt likadant uttag som det som redan finns i bilen, blir snyggt med ett likadant.
3 Kabelstorlek för 25A, konstant belastning under någon timme måste fungera.
4 Andra tips - (som inte innebär att dra en massa 6mm kablar genom bilen... )

Tacksam
Med vänlig hälsning
E
Senast redigerad av 1 VolvoRullare, redigerad totalt 0 gånger.
Hum.... kanske så här istället.
Från säkringsskåpet i bakluckan har jag hittat grova kablar och 40A säkring som går till en elektronikbox som förser släpvagn med el/signal. Kör sällan med släp så att jacka in sig på denna kabel känns väldigt lockande. Dvs ta en sådan där "kabelskarv" som bara kläms på kabeln. Då blir det nästan helt återställbart dessutom.

Kanske någon sitter med erfarenhet att jacka in sig på släpvagnssäkringen/matningen?

Lustigt att denna säkringsbox ser ut att matas från ca 3 inkommande kablar. Men i motorrummet matas den med en enda huvudsäkring. Går det 3 kablar parallellt från motorrummet till säkringsskåpet i bakluckan tro?

Tar gärna input från den som kan lite el på V70 -11
Emil
VolvoRullare skrev: 2 Hur hittar jag ett exakt likadant uttag som det som redan finns i bilen, blir snyggt med ett likadant.
Finns på din Volvo verkstad, Kostar nästan 500 spänn, Eller så köper du ett likadant utan att det står Volvo på locket så får du nästan 20 stycken för samma pris.
2 Hur hittar jag ett exakt likadant uttag som det som redan finns i bilen, blir snyggt med ett likadant.
Jag tror nog knappast du kommer undan med att ta ut 25A kontinuerligt under längre stunder via ett sådant uttag. Risken är ganska stor att uttaget eller pluggen smälter...

/Thomas
Funk skrev:
Jag tror nog knappast du kommer undan med att ta ut 25A kontinuerligt under längre stunder via ett sådant uttag. Risken är ganska stor att uttaget eller pluggen smälter...

/Thomas
Håller med, redan 4A gör att det går lite varmt
Sedan känns en "kabelskarv" också något som är tveksamt, om det är sådan som du menar
Bild
Tack för bra input. Ok - vi ska inte använda strömtjuvar vid högre effekter.

Men då önskar jag koppla in mig på säkringslådan för att få det verkligen snyggt och säkrat på korrekt sätt. Dock saknar säkringslådan (den i bakluckan) stiften där lediga säkrignsplatser finns. Hur hitta jag billigast/enklast stift till säkringslådan på min V70 2011?

Tacksam
E
Styrservo V70 2010

Det finns en tryckgivare på servon som g&ari[…]

Hur långt kommer man med en hybrid som har […]

Ser att du har en 2021, och då har du bara &[…]

Oljebyte fyrhjulsdrift Haldex

Å andra sidan så lär man uppt&aum[…]