Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Arnold
Bilen drar åt höger vid inbromsning. Då borde väl felet ligga i vänster fram? Eller... Kan det vara en bromskolv som inte går ut tillräckligt långt? Utsidan på brosmsskiva är blank och fin.
Var är lyftpunkterna framtill för garagedomkraft och pallbock samtidigt?
Avser S80 2002.
av Arnold
Har nu skruvat bort hjulet och kollat. Inget fel på bromsarna. Det är den bakre länkarmsbussningen som är slut (vänster sida). Den hade spruckit runt om. Alla bussningarna byttes för c:a två år sedan. Vilket skit. Jag undrar om den går igenom besiktningen som är mycket nära.
av Andis
Hände samma sak på min pirat länkarm som höll 2 år sen blev det så som du skriver. Drog vid bromsning. Både främre och bakre bussning helt trasiga. Fick ingen anmärkning på det i besiktningen. Lustigt nog !

Bytt nu till original bärarm visa sig dom kostar bara ungefär 1530kr styck. Dock måste du returnera din gamla bärarm.
av Andis
Jag gjorde ett försök att ta ur bussningen ur bärarmen. La ner den idén väldigt snabbt och köpte en komplett bärarm.

Lossar man skruvarna som håller stötdämparen på plats är inget svårt med detta bytet dessvärre blir man väll tvungen att göra en framvagnsinstälning efter det.

Men då går det enkelt och snabbt att byta.
Jag brukar fota hur inställningen var på dessa 2 bultar då får man dit det lika i alla fall.
av Arnold
Andis skrev:Jag gjorde ett försök att ta ur bussningen ur bärarmen. La ner den idén väldigt snabbt och köpte en komplett bärarm.

Lossar man skruvarna som håller stötdämparen på plats är inget svårt med detta bytet dessvärre blir man väll tvungen att göra en framvagnsinstälning efter det.

Jag brukar fota hur inställningen var på dessa 2 bultar då får man dit det lika i alla fall.
Har kollat på youtube hur jobbet görs. Men jag kunde inte se att de lossade skruvar som håller stötdämparen. De lossar bulten till navet, bultarna som håller länkarmen och styrleden lossas. Eller har jag missuppfattat dig?
av valln
Arnold skrev:Ja jag byter nog hela länkarmen denna gången istället för bara bussningen. Valln och Andis bytte ni själva länkarmarna? Var det i så fall knepigt, tycker ni?
Nej en verkstad och det blev ambulansbussning. Det behövdes ingen hjulinställning för den var nyss gjord efter dämparbyte och mekaniken är jättenogran och duktig.
av Andis
Arnold skrev:
Andis skrev:Jag gjorde ett försök att ta ur bussningen ur bärarmen. La ner den idén väldigt snabbt och köpte en komplett bärarm.

Har kollat på youtube hur jobbet görs. Men jag kunde inte se att de lossade skruvar som håller stötdämparen. De lossar bulten till navet, bultarna som håller länkarmen och styrleden lossas. Eller har jag missuppfattat dig?
Nej du har förstått helt rätt. Men på XC variant brukar det vara rätt svårt ändå att få ur spindelleden ur bärarmen utan att lossa bultarna som håller dämparna. Men det ska gå men jag brukar lata mig och lossa dom för det går så mycket enklare då :-)
av Arnold
Andis skrev:
Arnold skrev:

Nej du har förstått helt rätt. Men på XC variant brukar det vara rätt svårt ändå att få ur spindelleden ur bärarmen utan att lossa bultarna som håller dämparna. Men det ska gå men jag brukar lata mig och lossa dom för det går så mycket enklare då :-)
Ok. Vi har olika bilar och då förändras förutsättningarna något.
Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Behöver byta drivremmen på min v90. Ant[…]

Volvo xc70 2011 svårstartad

Ok! Men tar inte batteriet stryk av det? Men jag s[…]

Hej Tack för hjälp. uppskattas verkligen[…]

Serviceintervall Volvo v60 2013

Hej, Är det någon med tillgång t[…]