NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag kör med ett KN insatsfilter. Vet ej om det gör nån effekt alls. Men jag fick det till samma pris som ett standard så jag tänkte att varför inte.
Turbodieslar brukar svara MYCKET positivt på dessa filter. Turbomotorer är känsliga för pappersfilter. Jag föredrar de man stoppar i original filterbox pga andrahandsvärdet mm. Jag skulle gissa på 3 - 5 % bättre bränsleförbrukning.
kvillebäck skrev:Turbodieslar brukar svara MYCKET positivt på dessa filter. Turbomotorer är känsliga för pappersfilter. Jag föredrar de man stoppar i original filterbox pga andrahandsvärdet mm. Jag skulle gissa på 3 - 5 % bättre bränsleförbrukning.
Allvarligt... hur menar du att det skulle gå till när man sparar 5% bränsle genom annat luftfilter...??
JÄTTEALLVARLIGT!.... på motsatt sätt som man förlorar när man kör med ett tätare luft filter.

(Länk för de som inte kan söka på internet själva.) http://www.a1customs.com/hi-flow_air_filter.htm

Siffran 3-5% kommer från egna erfarenheter. De flesta som sysslar med motorer VET att det drar mer ju tätare filter och således motsatsen med ett "high airflow" filter.

Jag har även provat på vanlig "sugbensinare" men där inte kunnat mäta någon skillnad.

K&N luftfilter är tvättbara men man skall vara noga när man smörjer in dem igen. Det finns de som påstår att oljan bränner fast på sensorerna i luftmassemätaren. Själv har jag aldrig varit med det problemet eller pratat med någon som råkat ut för ett sådant problem, men det finns en del trådar om saken på internet.

Det vore kul om TS kan återrapportera om några månader med sina erfarenheter. Alla motorer behöver inte reagera lika.
Lägg av, finns inga som helst problem med flödet genom vanliga filter in normala applikationer... och speciellt inte under vardagskörning på normal låga varvtal...

Jag tror dessutom inte så många här kör en 6.5l GM motor i sin Volvo...
Om du provar andas genom ett pappersfilter och "high-flow" så känner man att det är stor skillnad i motståndet igenom dem.
Ingen har heller påstått att det skulle finnas några problem vid vanlig körning. Det är bara din vilja att feltolka som gör att inlägget får den betydelsen för dig.
Hade du inte gjort samma vansinniga tankevurpa när du läste det första inlägget och sett att det står gissar så hade du förstått att resultatet på PSA-inte är något jag lämnar garanti på. Jag säljer inte filter. Att jag tog länken med GM-motorn berodde på att den var den första som kom upp. Att du så totalt missuppfattade saken som att jag trodde att TS hade en 6.5-liters GM-diesel i Volvon när det står i rubriken att det är en 2,0d säger mer om dig än vad som behövs.

Motståndet genom filtret är i det närmaste linjärt mot insugsluftens mängd (så länge som mantelarean är tillräcklig) därför blir det i det närmaste ingen skillnad på låga varv eller höga varv.

Har du fler frågor som är utanför tråden får du gärna ta dem i ett PM så inte tråden spårar ur. Du har inte i ett enda inlägg gett TS din åsikt om han skall välja öppet eller insatsfilter.
om ett öppnare filter kan ge 5 % mindre bränsleförbrukning,
undrar hur mycket bränsle man sparar om man kör utan filter..?
jag vet av egen erfarenhet att tar man bort pdf,blir det riktigt stor skillnad,
även bortkopplad egr kan ge mindre förbrukning.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw