Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvo 740
Hej

En fråga jag har undrat över när de gäller kammremen på en volvo 740glt års 89

på vilken %är de att man kan klara sig undan motorhaveri om kammen råkar gå av??

MVH Kent
av Arne
Du menar om kamremmen går av. 100% chans att du får ett motorhaveri.
av Addekarlsson
Som Arne säger, du åker garanterat på ventilsallad om kamremmen går av. Det är så tight mellan ventiler och kolvar, så det måste fungera. Annars är det krökta ventiler som gäller.
Är du osäker på när remmen är bytt, så byt den.
Ta även bort balansaxelremmen, för går den av, riskerar du ventilsallad oxå. För den brukar trassla in sig i kamremmen, med följd att kamremmen går av.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Halmstad-Tompa
Jag har en E-motor i min bil...hur klarar sig en sådan om kammen går sönder :roll:
av volvo 740
Tackar för svar!! :D

Ska ta o byta den :wink: ..inte roligt med motorhaveri :cry:
Användarvisningsbild
av prototypen
Är det en 8 eller 16 ventilsmotor??

1989 fanns det ett GLT-paket med div. options till den vanliga GL, men motor var fortfarande en B230.

På 8 ventils motorerna är det bara om man har en H-kam (tidiga B23E) som får ventil-kolv krock då remen går av, övriga händer det ingen med förutsatt att man har original Volvo kamaxel.

På 16 ventilsmotorerna krockar ventiler och kolvar på samtliga B234/B204 motorer.
av volvo 740
Det är en b230 är de då en 16v motor??men de behöver de inte vara eller??
Användarvisningsbild
av Sparkz
230 = 8V
234 = 16V

En bekant hade en hel del parkslide vid sitt to[…]

Hejsan Jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]

hejsan Jag funderar på hur (Blond ventilerat[…]

Bränslytryckgivare

Motor varningslampan lyser och har en felkod som s[…]