Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Finns annat som är mycket farligare ...

Två gånger har jag råkat ut för att ett däck har expolderat på motorvägen.

En gång att ett hjul inklusive bromsskiva och nav föll av pga att hjullagret skar ihop. Då försavnn även det mesta av bromsarna.

Det är rätt obehagligt kan jag säga innan man har fått stopp på bilen.
av sibo
VolvoB20 skrev:Finns annat som är mycket farligare ...

En gång att ett hjul inklusive bromsskiva och nav föll av pga att hjullagret skar ihop. Då försavnn även det mesta av bromsarna.

Off-topic, men ok? :)
Användarvisningsbild
av börne
VolvoB20 skrev:Finns annat som är mycket farligare ...

Min tanke också...

Är man rädd för allt som faktiskt kan hända under en helt vanlig bilfärd så kan man ju inte köra bil alls, en växellåda kan rasa när som helst osv.

Men jag är antagligen lite "hård" i min bedömning, själv är jag tvärt emot aldrig rädd för sånt här, då skulle jag lika gärna kunna lägga mig & dö, för att gå omkring & va rädd för saker man dagligen använder hade fått mig knäpp.
Användarvisningsbild
av StefanN
sibo skrev:
börne skrev:
sibo skrev:Finns någon risk för personskada?
Får man fråga på vilket sätt du menar... att bilen stannar mitt på vägen & att det då kan bli en fara eller att den skulle sprängas i småbitar. För är du rädd för att bli ståendes kan man ju inte köra bil alls då en bil alltid kan gå sönder.

Vill inte verka dryg men är inte riktigt med vad som skulle vara en fara för din familj?
Det känns egentligen inte relevant att svara på frågan eftersom du svarar med samma fråga som jag ställer(?)
Hursomhelst är jag inte ett dugg intresserad eller kunnig inom området växellådor och det var lite med det i åtanke jag ställde frågan innan jag satte mig och körde, med tanke på att min dotter och gravida fru är passagerare. det krävs knappast mycket fantasi som lekman för att föreställa sig faran att köra runt 130km/h om något skulle rasa. Det kanske kan börja brinna? Drivhjulen kanske låser sig så bilen tvärbromsar? Det kanske blir kraftig rökutveckling?

Oavsett får vi som sagt svar på felsökningen i morgon.
Växellådor varken exploderar eller börjar brinna, på sin höjd förlorar den drivförmågan och då ringer man bärgare.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Hej. Felet bör ju uppstå igen på 400km tycker man, om det visar sig igen överhuvudtaget.
Ja hade du åkt själv hade man väl inte kännt samma oro. Vid stopp på motorväg är det ju livsfarligt att sitta kvar i bilen så det är väl inte så konstigt om trådskaparen är orolig.

Ja inte har den ventilerade stolar heller syns p&a[…]

Tinol löste du felet?

Transmissionsolja till M66

Det jag med säkerhet vet är att det st&a[…]

Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&ari[…]