Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av OttO88
#884282
Tjena,

Hoppas att någon här har tid att hjälpa mig lite med syrrans S70 -97 GLT med automat.

Hon ringde och sa att bilen slutat driva, åkte ner och hämtade hem bilen hit med ett bilsläp.
Läste ur felkoder, hittade några som var lagrade.
341 - Har inte hittat nån info om denna, stod nåt om lock-up när jag läste ur den missade att notera mer...
314 - ABS Sensor HB
324 - ABS Sensor felaktig hastighetssignal HB
113 - Bränslenivågivare öppen krets.. antagligen glapp i nån kabel, syrran säger att det kommer och går.
414 - Kupétempsensorns aspireringsfläkt på på förarsidan blockerad

Vad jag förstår så är det bara 341 som har med växellådan att göra, men vad?

Oljan på lådan ser helt okej ut på stickan, luktar inte bränt heller.

Men tänkte att jag sköljer oljan på lådan efter att ha läst på forat verkar det lösa mycket...
Lossade slangen som går in i kylen, på med en slang ner i en gammal tvåliters flaska.
Startar motorn och är beredd att stänga av när flaskan är full. Men jösses, en tunn tunn stråle, tog väl kanske 4-5minuter att få ur 2 liter olja.
Har läst att ca2 liter tar ungefär 30sek att få ur på detta sätt.

Stoppade när 2liter var ute, fyllde på med ny olja och tänkte att det kanske är tätt i röret.
Blåste lite med tryckluft i slangen, gick väldigt trögt till en början, sen så "floff" gick det väldigt lätt att blåsa.
Kan det ha varit skit, eller var det oljan som fanns i röret som jag tryckte ut i början tro? Nu gick det så lätt att blåsa så oljestickan (gula stickan) hoppade upp.

Provade återigen att starta för att fortsätta sköljningen, men tji fick jag.. Lika långsamt om inte sämre nu, efter en halvliter så kom det nästan inte nåt, då stängde jag av bilen och började skriva detta inlägget...

Oljan såg sämre ut i flaskan än vad den gjorde på stickan. Se bild med gammal olja till vänster och ny på dunk till höger.
Bild1.jpg
Bild1.jpg (145.57 KiB) Visad 261 gånger

Med ledning av ovan.. vad kan vara fel? Vill helst slippa skaffa låda om det är nåt annat som man kan byta i lådan.

Hoppas på bra hjälp från er!


/OttO88 +syster
av *pettson*
#884294
Mjae.. alltså missuppfatta mej rätt. Det finns ett filter. Men ta ned tråget och byta det? Nej.. inte riktigt..
Börja med att lossa plåtkåpan där solenoiderna sitter. Ta sen bort solenoidplattan. Ta sen bort resten därunder, sen... DÄRNERE sitter filtret. Men.. se det är inte lagervara utom möjligen hos någon specialist.

Jag hade nog börjat i andra änden. Alltså försökt komma på koden först för att eliminera vad den har att säga.
Men HELA koden måste anges. Inte bara siffrorna, samma sifferserie förekommer på flera olika styrdon.
Koden på en 70 serie är alltså: xxx-123 osv.
Användarvisningsbild
av OttO88
#884297
Nä nåt tråg har jag inte hittat på automaten... men tacksam för alla förslag.

Ja den där koden, nollade alla koder så den finns inte kvar, har inte satts igen heller...
Ta bort solenoidlocket, vet ni var det finns bra beskrivningar på det?

Kollat efter sprängskisser, bilder mm men utan framgång.

Vilken låda sitter det i dessa? Är det AW-50 nåt? Hon har tre knappar vid växelspaken S - E - W

/OttO88
av *pettson*
#884414
Vilken låda?
Det finns flera utföranden av samma basmodell. Läs på etiketten på lådan så får du veta exakt vad det är för något hon har.
Det finns en hel del info på internet om lådorna så etikett först och sen google eller liknande.
Användarvisningsbild
av OttO88
#884929
Det som står på lådan är följande
50-42LE
1208
898
97AW85301

Verkar som att det är 1208 898 som benämner just min modell på låda.

Vilka andra volvo modeller än just S70 har denna låda? Finns den överhuvudtaget på andra modeller?
Är den nån läsare som har en sådan fungerande låda liggande så hoppas jag att ni hör av er! :-)

När det gäller felkoderna så vet jag att samma koder återvinns, men om 414 finns för växellådan och för vindrutetorkarna så kan man ganska lätt utesluta torkarna, för de fungerar för min del. :-)
Autocom CDP+ verktyget rapporterade inte xxx delen, men däremot vilket system som koden kom ifrån.

/OttO88
av *pettson*
#884945
Volvo urläsning visar volvokoden som i tabell berättar i klartext vad som krånglar och vad man bör söka runt.
Så Autocom är inte det bästa verktyget att använda i det här läget, ibland finns koderna som hög eller låg. Nåt som inte anges med mer än just urläsning riktad mot volvo.

Ja nä jag kanske tänker fel.. Å[…]

OM RYSSEN KOMMER

Ja det har ju aldrig tidigare hänt att Trump […]

Byta AUX In i Volvo S60 2009

Tjenare. Har nyss köpt en S60 -09 2.4. Har […]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]