Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har tagit bort dörrsidan och konstaterat att delar av plastinfästningen där wiren ska fästa har spruckit. Någon som har några liknande erfarenheter?

5 frågor,
går det byta någon mindre del än hela dörrsidan?
går det laga så det funkar ändå?
vad kostar en ny/begagnad dörrsida?
är det ens värt att köpa en begagnad eller riskerar den att gå sönder inom kort också?
skiljer det mellan 01-07, eller går det bra med vilket år som helst däremellan?
alla uppslag är intressanta! Hittade lite i bildelsbasen, där ligger priserna mellan 500-2000, frågan är vad en ny skulle gå till. Antagligen halva värdet på bilen....? Är det värt att åka till nån mindre skrot där man får plocka delarna själv, hur mycket olika färger och mönster finns det ,hur stor är chansen att hitta en som inte skär sig mot resten?
Enligt volvo kan man byta bara handtaget, men utifrån min beskrivning och mina bilder trodde de att delen som gått sönder satt längst ut på wiren. En ny wire kostade 110 så vi börjar där. Själv tolkade jag det som det var baksidan på handtaget som spruckit men det skulle kunna vara biten från wiren man sätter fast där. Någon som pillat med handtaget och har erfarenhet?
vid närmare kontroll visade det sig att trots att handtaget var utmärkt separat på sprängskissen så kan man bara köpa en hel dörrsida för 4000 kronor. Någon som lyckats ta bort och ersätta handtaget? Såg en på skroten utan handtag så det verkar ju möjligt, annars var det någon som försökt utan att lyckas..
Fortsätter min monolog och hoppas mina erfarenheter kan vara till nytta för någon med liknande bekymmer. Tog idag med mig dörrsidan till volvo, de tipsade om att man kunde bocka till en plåtbit och ersätta den spruckna plasten. Då trillade poletten ner och jag insåg att den metallbit som kom fram när jag tog bort dörrsidan antagligen fyllt just den funktionen. Med stor sannolikhet är sidan redan lagad en gång tidigare. Ska testa att sätta tillbaka den i kväll, kanske bättra på infästningen med lite silvertape. Besökte skroten men de hade dåligt med bilar, annars kunde jag fått plocka en sida i fel färg för 300.
silvertape och en tillbockad plåtbit verkar hålla wiren på plats. Får se hur länge lösningen håller, men det akuta problemet är avhjälpt. Verkar enligt senaste veckans erfarenheter av verkstäder och skrotar vara vanligare än vad jag trodde. Konstigt att inte fler härinne hade något att säga på tråden. Säkert fler som får liknande problem..

Rullar runt i en V40 från 1998, lågmil[…]

Tack för svar. Jag har nu bytt batteriet och […]

Vacuumsugning verkar ha gjort susen. Inget öv[…]

Volvo xc70 2011 svårstartad

Jag förstår din tanke att jag borde nog[…]