Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sibo
Tjena hallå.
Jag har en V70 II kinetic D2 med 6-stegs automatlåda MY14 som rullat mellan 3-400 mil och fick precis det underbara felmeddelandet "Växellåda nedsatt funktion".

Jag ringer givetvis Volvo assistans innan jag gör något, varvid de ber mig testa använda växeln. Jag lägger i backen och den slirar väldigt mycket. Den backar men kanske 50 gånger långsammare än vanligt.
Vi kommer överens om att de ska bärga bort bilen och felsöka den.

Nu kommer vi till höjdpunkten, jag är nämligen på semester med min fru och 1,5-åriga dotter i Göteborg men bor i Stockholm. Vår hemresa är planerad på torsdag morgon (om ett dygn). Verkstaden påstår att bilen gick att växla när de provade och att det tar 1-2 veckor tills felsökning ens kan påbörjas. Tilläggas bör att idioterna på Volvo assistans säger att jag måste åka kommunalt tillbaks till Göteborg för att hämta bilen då den är reparerad...

Frågan:
Utsätter jag min familj för fara om jag sätter mig i bilen och kör de ca 400km hem till Stockholm, förutsatt att det stämmer att det nu går att växla?

Följdfrågan blir ju givetvis, vad kan vara fel?

Tacksam för extremt snabbt svar.

Simon.
av ssiimoon
testa med att göra en norsk reset. Dvs ta bort batteripolen från batteriet. För då nollar du felkoderna som finns. Och skulle felkoderna vara så allvarliga, så kommer bilen att gå till samma läge igen. Det du behöver för att lossa batteri kabel är en 10 ringnyckel. Lossa minus kabel i ca 5min. Sedan sätter du tillbaka den.
av sibo
ssiimoon skrev:testa med att göra en norsk reset. Dvs ta bort batteripolen från batteriet. För då nollar du felkoderna som finns. Och skulle felkoderna vara så allvarliga, så kommer bilen att gå till samma läge igen. Det du behöver för att lossa batteri kabel är en 10 ringnyckel. Lossa minus kabel i ca 5min. Sedan sätter du tillbaka den.
Nu missade du nog lite text. Bilen står alltså på Bilia med en kötid på 1-2 veckor. Jag kan alltså inte utföra någon felsökning själv. Antingen så kör jag den till Stockholm eller inte. Informationen som finns är allt jag har att gå på, jag är enbart ute efter en kvalificerad gissning/riskbedömning. Vad kan hända med bilen? Finns någon risk för personskada?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Du skulle ju kunna bli stående någonstans om lådan ger upp helt och hållet. Men då är det ju bara att ringa Assistance igen.

Farligt o farligt, visst är ju inte kul om man måste stanna på motorvägen, men å andra sidan kan man ju få punktering precis när som helst också så man måste stanna.

Jag hade kört.
av s6025t
Säger verkstaden att det är ok att köra så skulle jag kört men se gärna till att de ger ett skrivet avtal att det är ok om det skulle bli mer strul framöver.
Men din bil är så ny så oavsett vad som händer så ska Volvo stå för allt du har garanti på bilen o du har rätt till lånebil så länge den är på verkstad ring din säljare eller företaget du köpt bilen av det är deras skyldighet att fixa garantiärenden så får dom göra upp mellan olika Volvoverkstäder sedan hur de reparerar bilen
av Rage
Riktigt tråkigt läge. Speciellt när man har barn med.
Fara lär du inte utsätta dem för, möjligtvis att det kan bli knöligt om ni blir ståendes någonstans på vägen. Och eventuell ny bärgning och flytta bilbarnstol etc etc....

Om Volvo anser att den är OK att köra med och ditt försäkringsbolag är med på det så skulle jag köra. Blir det fel på vägen så är det ju somsagt bara ringa efter hjälp igen så får de lösa hyrbil eller liknande åt dig så du kan ta dig hem. Fråga gärna efter något skriftligt på det så har du svart på vitt. Så får de felsöka när du kommer hem till Stockholm.
av sibo
Vi är mycket tacksamma för alla svar.
En uppdatering av läget för den intresserade är att jag fick kontakt med försäljaren i Stockholm som styrde upp saker och ting på ett mycket bra sätt.

Bilen blev framflyttad i kön så den felsöka idag eller i morgon. Efter konstaterande av fel får vi ta ställning till hur vi gör men det troligaste enligt Volvo är mjukvaruuppdatering. En annan trolig orsak är tyvärr även automatlåderas vilket isf tar fler veckor att åtgärda. Nu får vi visserligen stanna en extra dag men om felet kan avhjälpas snabbt är det nog värt det känner vi.

Jag återkommer självklart när jag fått konstaterat vad felet är :)
Användarvisningsbild
av börne
sibo skrev:Finns någon risk för personskada?
Får man fråga på vilket sätt du menar... att bilen stannar mitt på vägen & att det då kan bli en fara eller att den skulle sprängas i småbitar. För är du rädd för att bli ståendes kan man ju inte köra bil alls då en bil alltid kan gå sönder.

Vill inte verka dryg men är inte riktigt med vad som skulle vara en fara för din familj?
av sibo
börne skrev:
sibo skrev:Finns någon risk för personskada?
Får man fråga på vilket sätt du menar... att bilen stannar mitt på vägen & att det då kan bli en fara eller att den skulle sprängas i småbitar. För är du rädd för att bli ståendes kan man ju inte köra bil alls då en bil alltid kan gå sönder.

Vill inte verka dryg men är inte riktigt med vad som skulle vara en fara för din familj?
Det känns egentligen inte relevant att svara på frågan eftersom du svarar med samma fråga som jag ställer(?)
Hursomhelst är jag inte ett dugg intresserad eller kunnig inom området växellådor och det var lite med det i åtanke jag ställde frågan innan jag satte mig och körde, med tanke på att min dotter och gravida fru är passagerare. det krävs knappast mycket fantasi som lekman för att föreställa sig faran att köra runt 130km/h om något skulle rasa. Det kanske kan börja brinna? Drivhjulen kanske låser sig så bilen tvärbromsar? Det kanske blir kraftig rökutveckling?

Oavsett får vi som sagt svar på felsökningen i morgon.
Motorvärmare

Det blev ett litet misstag, detta är extrautr[…]

Ja inte har den ventilerade stolar heller syns p&a[…]

Hej, Vi har en Volvo 945 från ca 1997. Vad[…]

Hej söker 4st Volvo Wheel - Achilles 7.5"[…]