Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bredvid huvgångjärnen är det en öppning på framskärmarna där vatten och allt annat kan leta sig ner. Upptäcker en del löv och skräp där men svårt att få bort. Hur ser konstruktionen ut för det här, är det öppet ner ovan innerskärmen eller vad? Har spolat för att se vart vattnet tar sig ut men det rinner bara lite längst fram och längst bak vid innerskärmen. Inte så att jag kan räkna med att spola ur skräpet som finns där. Nån igensatt dränering?

Det gäller en XC70 MY13 men förmodligen lika på alla from MY08
Ja, det är så på min 2012 också. Bilen komposterar löv och annat i de hålorna. Förmodligen uppstår dränering snart, när det rostat hål någonstans. Annars väntar jag på den första maskrosen som ska sticka upp i huvspringan...
Så här är det på min V70 -08 också. Jag känner igen frågan och den var uppe för några år sedan. Om jag minns rätt konstaterade vi då att det finns ett dräneringshål någonstans. Men det hindrar ju inte att man försöker hålla rent där ändå.
På min xc60 kommer man åt att rensa ut där om man lossar innerskärmarna. Det är några skruvar och 3 plastploppar, enkelt att göra när man har hjulet borta.

Ja. EXC betyder helt rätt att något &au[…]

såg nu finns 342..hmm undra vad det är

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]