Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreas88
Det finns 12 volt fram till tändspolen. Att batteriet visar 9 volt nu vid startförsök spelar inte så stor roll just nu. Bilen startar inte ändå. Har testat med startkablar och det gjorde ingen skillnad.
av Dunderdon
andreas88 skrev:Det finns 12 volt fram till tändspolen. Att batteriet visar 9 volt nu vid startförsök spelar inte så stor roll just nu. Bilen startar inte ändå. Har testat med startkablar och det gjorde ingen skillnad.
Att den dog under körning då kan du väl utesluta kamaxelgivare då den inte används efter bilen startat?
Spånar fritt nu.. Tändplattan eller spolen vevaxelgivaren eller kanske har du signal från vevaxelgivaren men datan är kass eller korrosion på benet som ska skicka signalen till tändplattan :/

Kanske flera fel rent av
Användarvisningsbild
av andreas88
Har bytt tändspolen nu och kablar och stift likförbannat tänder inte bilen. :evil: Vad fan är det frågan om? Inga felkoder enligt verkstadens dator. Så vad gör jag nu?
av *pettson*
andreas88 skrev:Det finns 12 volt fram till tändspolen. Att batteriet visar 9 volt nu vid startförsök spelar inte så stor roll just nu. Bilen startar inte ändå. Har testat med startkablar och det gjorde ingen skillnad.
Självklart spelar inte det någon roll. Understiger spänningen 10v vid 30matningen på startmotorn stängs styrdonet av för att skydda sej självt.
Med det avstängt blir det svårt att få till en start. Så med 9v på batteriet så lär det inte finnas över 10v under start nere vid startmotorn.
Men eftersom bilen dog under körning lär det inte lösa problemet att gnugga mer på starten.
Användarvisningsbild
av andreas88
Har laddat batteriet fullt under natten. Och har även testat med startkablar från en bil som fungerar, det gjorde ingen skillnad, fortfarande död. "Tuggar bara" inte ett liv, tänder inte! Så vad är nästa steg?
av Dunderdon
andreas88 skrev:Har laddat batteriet fullt under natten. Och har även testat med startkablar från en bil som fungerar, det gjorde ingen skillnad, fortfarande död. "Tuggar bara" inte ett liv, tänder inte! Så vad är nästa steg?
Testat med kompis att bogsera igång den bara för att se om den tänder över huvud taget?
Användarvisningsbild
av andreas88
Efter många om och men så starta bilen till slut med hjälp av startas. Och när den går på tomgång så drog jag i gaswiren på spjället och den svarade på gasen, men när jag satte mig i bilen och tryckte på gasen så dog den direkt. Sen tog den en stund med nötande på starten innan den gick igång igen, lät den då stå på tomgång tills
den blev varm. Satte mig sen i bilen la i backen och kom ut på gatan, där jag skulle lägga i 1 an och då dog den igen så fort jag rörde gasen. :evil:

Plockade då ur ett tändstift och där fanns mycket väl gnista. Så succé så långt :D

Så nu tror jag alltså på bränslepumpen eller filtret.
Men då är frågan varför går den så bra på tomgång? Men dör så fort jag lägger i en växel och belastar motorn?
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]