- fre 25 jul 2014, 12:50
AndreasHo: Jag kan komplettera din tråd. För ett par år sedan, på vintern, glömde eller förträngde jag att koppla in motorvärmaren på kvällen. Nästa morgon kl 07:00 var det -27°C. Min V70 2.0F startade på E85 som den alltid har gjort.
För alla andra intresserade som läser det här och söker information är det ju så med motorvärmare att dom är av godo oavsett vilket bränsle man kör på. Dom gör gott för batteriet, för att minimera det mekaniska slitaget. Men framförallt för att minimera avgasutsläppen.
I Volvos beskrivningar om FFV-motorerna står det (ungefär) att motorvärmare bör användas när det är -15°C och kallare. Notera ordet bör. Det är inget fel eller hinder att använda värmaren vi varmare temperatur.
Alla Volvos FFV-modeller har (mig veterligt) elektrisk motorvärmare monterad från fabrik. Den är av typen doppvärmare i motorblocket. Det som anses vara den effektivaste metoden. Till den som är spekulant på en begagnad Volvo FFV, se till att anslutningskabeln finns med. SAAB BioPower, för att nämna en annan framgångsrik FFV-bil, hade valfritt vid leveransen, elektrisk eller bränsledriven motorvärmare.