Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BengtBengtsson
Har försökt hitta vad folk tycker om Volvo V70 II 2.5FT men inte hittat supermycket vare sig här (sökt) eller på google.
I veckan skrev jag mitt första inlägg (http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 1&t=108186) om mitt bilägande 1,5 år med en Volvo v50 MY04 och nu är jag sugen på en ny bil. Vill ha en R-design och med lite mer krut i sig och 2.5FT ligger verkligen i min budget för en nyare (MY11-12) samt gått få mil (under 9000 mil).

Nu till mina frågor:
Ser man till hur min V50 har varit, är det mycket elfel på denna bil?
Är den värd pengarna eller skall man satsa på en T4 alt. D3 istället?

Och ni som har eller haft, Har ni haft mycket problem med bilen?

Jag uppskattar verkligen alla svar, vill inte ha en till bil som är mer hos verkstaden än på parkeringsplatsen.

Redigerat bort Bi-Fuel då jag inte menade gasbil. Tack Rådlös för att du kommenterade detta
Senast redigerad av 1 BengtBengtsson, redigerad totalt 0 gånger.
av Rådlös
Du nämner fyra bilmodeller i samma inlägg. 2,5 FT som är en "etanolbil", och BiFuel som är en gasbil. Sedan säger du T4 som väl finns som både "etanolbil" och bensinbil. Och på slutet säger du D3 som är en diesel. :shock:

Jag skulle valt en etanolbil, men det är jag det. Jag skulle aldrig valt en gasbil. Livslängden på gastankarna är beräknade till 20 år. Därefter måste man antingen byta ut tankarna mot nya, eller ta bort dom för gott och bygga om bagagerumsgolvet och sätta in en större bränsletank. Tredje alternativet är att skrota bilen även om den fungerar fullt ut. Det blir automatiskt körförbud på bilen om man inte gör någon (troligen kostsam) åtgärd.
av BengtBengtsson
Rådlös skrev:Du nämner fyra bilmodeller i samma inlägg. 2,5 FT som är en "etanolbil", och BiFuel som är en gasbil. Sedan säger du T4 som väl finns som både "etanolbil" och bensinbil. Och på slutet säger du D3 som är en diesel. :shock:

Jag skulle valt en etanolbil, men det är jag det. Jag skulle aldrig valt en gasbil. Livslängden på gastankarna är beräknade till 20 år. Därefter måste man antingen byta ut tankarna mot nya, eller ta bort dom för gott och bygga om bagagerumsgolvet och sätta in en större bränsletank. Tredje alternativet är att skrota bilen även om den fungerar fullt ut. Det blir automatiskt körförbud på bilen om man inte gör någon (troligen kostsam) åtgärd.
Hoppsan, där lyckades jag idiotförklara mig själv direkt. :shock:

Jag menade 2,5FT Etanol/Bensi och inte BiFuel, finns inga stationer där jag bor, så det gick bort direkt.
Angående T4 & D3 var det mer menat om någon hellre skulle valt någon av dessa två. D2 och T2-T3 är inte aktuellt.

Tack Rådlös för att du kommenterade detta, jag har nu ändrat i mitt inlägg.
av Denesfay
Jag köpte min V70 2.5FT 2011 när den var ett år gammal. Eller iofs, den är uttagen 2010 så den var väl 1,5 år gammal.

Jag har bara haft ett fel på bilen sedan dess som man kan kalla fel enligt mig.

Bränsleadaptionen hakade upp sig även fast jag adapterade varje gång jag tankade som man ska.
Volvo nollade och uppdaterade mjukvaran för detta. Sedan dess har jag inte haft några problem. Dock fick jag stå för kallaset för detta var en månad efter att garantin hade gått ut.

Sedan har Volvo bytt min skinklädsel på förarstolen p.g.a vad jag tyckte var onormalt slitet vid normalt brukande. Det var sprickbildningar när bilen hade gått runt 4000 mil. Detta fick jag bytt till ett rabatterat pris på Volvo då garantin inte heller där gällde. Men detta tycker inte jag kan räknas in som fel direkt då föregående ägare (Volvo själva) kanske inte behandlade skinnet som man ska osv.

Bakluckan får jag smörja upp en gång varannan månad ca. för att den börjar låta vid ojämt väglag och liknande.
Detta är dock vad jag har vetskap om, en sjukdom för V70III oavsett årsmodell.

Jag har hunnit serva min bil på Volvo en gång.
Inte haft några problem utöver detta.

På det stora hela toknöjd. Bilen har idag gått strax över 5000 mil.

Tänk på att vid 9000 mil så kommer en dyr service. Ventiljustering! :*O/
av Rage
Denesfay skrev: Tänk på att vid 9000 mil så kommer en dyr service. Ventiljustering! :*O/
Detta ska numera vara slopat, så man slipper ventiljusteringen som kostade massor.

Jag köpte en 2.5FT i Oktober. Helnöjd med bilen och tycker den går väldigt bra, kör på E85. Även gjort en Polestar optimering vilket inte gjorde bilen tråkigare och förbrukningen ligger kvar på runt 1.25 E85 per mil.

Råkade dock precis ut för krångel med rattlåset och kan inte starta bilen så fick bärga den till Volvo, får se imorgon vad domen blir.
Enda övriga felet är att elinfällningen av ena spegeln gett upp. Ej hunnit undersöka den.
Annars har jag inget att klaga på och tycker det är en kanonbil.

Om jag skulle köpa en till så skulle jag ta en med R-design samt ventilerat läder. R-design för det gör bilen snyggare och gillar verkligen sätena. Ventilerade säten för helläder blir varmt på sommaren. Känns som man suttit på en värmedyna och är genomsvettig vissa dagar.
Sen skulle jag ej tacka nej till diverse saker som bästa ljudpaketet. Döda vinkeln samt lane departure system, men det går utan med :wink:
av Baselord
Denesfay skrev:
Baselord skrev:Dyra 9000 mila servicen är borttagen!
Jasså? PMA mig med mer info tack! :-O)
Sitter med mobilen så fattar ej hur man gör det..
Men det framgår i flera andra trådar här på forumet ang 2,5FT att Volvo tagit bort ventiljusteringen från serviceprogrammet.
Någon annan kanske har mer info än mig om det :)
av perhall
BengtBengtsson skrev:Angående T4 & D3 var det mer menat om någon hellre skulle valt någon av dessa två. D2 och T2-T3 är inte aktuellt.
Tur det, för varken T2 eller T3 finns till V70...

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]