Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#882443
Har alltså lite problem med min s70 t5 2.3l, 240hk original.
Den gick helt klockrent innan jag satte i ett steg 1 chip från bsr, felet som uppstått är när jag ger fullgas på högre växlar 4,5an och ligger på ca 4000 i varv och uppåt så blir bilen att gå ryckigt den drar fortfarande men den "hackar". Den går perfekt på 1,2,3 vid fullgas, så förstår inte vad felet kan va ? Inget annat är gjort motormässigt förutom grövre tryckrör, dumpventil, sportluftfilter och 3" från katt.

bilen är absolut inte sliten eller sönderkörd på nåt sätt, körs inte på vintern och är i mitt tycke i utställningsskick.

Någon som har nån idé om vad det kan va?

OBS, problem löst.
satte i nya tändstift och nu går den klockrent.
Senast redigerad av 2 Robins70, redigerad totalt 0 gång.
av *pettson*
#882447
Så tekniskt sett har du inget alls gjort förutom att förse bilen med diverse saker som den inte var utrustad med enligt mappningen.
För jag antar att du inte köpt chip avsett för den utrustningen? Sen för att du ska få ut fullt ur motorn krävs 98 oktan. Helst högre om det går att anskaffa. Så kan du dra fullt en gång. Sen blir det för varmt. Sen måste du få ned motortemp och insugsluftstempen. Sen kan du dra fullt en gång till. Det år en chipning.
Vill du ha en bil som går att stämpla fullt gång på gång? Då måste du börja i rätt ända. Ombyggd underdel med nya stakar, större turbo, dp har du redan. Ett öppet filter som ENDAST hämtar friskluft utifrån och en större intercooler samt spridare på det.
Då.. finns effekten där varje gång.
av Droopy
#882451
Kontakta BSR och säg att du bytt " förutom grövre tryckrör, dumpventil, sportluftfilter och 3" från katt" och hör om det påverkar mappningen, jag är rätt säker på att dessa saker inte gör ett smack men hör efter för säkerhets skull.

jag skulle tro att det är något annat som felar och du ska ju kontakta BSR i vilket fall.
av *pettson*
#882538
Droopy skrev:Kontakta BSR och säg att du bytt " förutom grövre tryckrör, dumpventil, sportluftfilter och 3" från katt" och hör om det påverkar mappningen, jag är rätt säker på att dessa saker inte gör ett smack men hör efter för säkerhets skull.

jag skulle tro att det är något annat som felar och du ska ju kontakta BSR i vilket fall.
3" dp ändrar både mottrycket för turbon och spoolupen. Det i sin tur påverkar hur dumpen jobbar.
Inget ovanligt med både sken och överladd när man ändrar dp och tryckrör ev intercooler.
Men det löser säkert bsr.
av *pettson*
#883626
Gratulerar..
Och sammanhanget mellan tändstiftsbytet och problemet är?
Menar.. hur vet stiften vilken växel som är i? Belastningen för stiften är detsamma på 2,3,4,5
Nya stift brukar alltid funka ett par hundra mil av någon anledning. Gissar att problemet återkommer...

Idag har den fått köra släp fö[…]

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]