Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Sony905
Hej!

Köpte nyligen en Volvo v40 2.0T Classic 04.

Idag skulle jag kolla lite runt motorn och tänkte fylla på lite vätskor, men när jag skall fylla på glykolen så är den blå/grön? när jag sedan öppnar locket så är den gul tror jag?

Tog 2 bilder så får ni avgöra, jag vågade inte hälla i något!

BILD 1:

http://www.ladda-upp.se/bilder/wasxxjgtlsacwl/

BILD 2:

http://www.ladda-upp.se/bilder/xaowyrxdcqxn/

Vad tycker ni jag ska göra? jag skall lämna in bilen på fredag för oljebyte, luftfilter,bensinfilter,tändstift,oljefilter osv, ska man be dom tömma glykolen eller ska jag hälla i blå glykol?

//Sony905
av Rådlös
Vi har skrivit många och långa trådar om detta. Sök så får du veta mer.
Men vi kör en repris.
Det finns ingen gällande färgkod för glykolsorter. Alla glykoler kan ha vilken färg som helst. Det är tillverkaren som väljer själv vilken färg han skall hälla i. Ren glykol är färglös.
Däremot finns det i princip två typer av glykol. Etylenglykol som är den förhållandevis billigare, men giftigare. Sedan finns Propylenglykol som är dyrare men anses mer miljövänlig. Den är dock ingen hälsodryck. Båda dom här glykolerna kan ha vilken färg som helst. Det finns ingen bestämmelse som säger att den ena sorten skall ha XXX färg och den andra sorten skall ha YYY färg.
Man kan blanda dom båda och dom fungerar fortfarande som frysskydd, men man kan inte mäta någon lägsta antifryspunkt och vätskan blir brun och grumlig. Ryktesvis har det även sagts att det kan uppstå slamproppar i vätskan om man blandar dom båda. Så därför, gör inte det!
Du har förmodligen etylenglykol eftersom det är den övervägande vanligaste sorten. Och bry dig inte om färgen.
Man kan reda ut vilken sort man har om det känns osäkert eller tveksamt. Men det kräver lite utrustning och jag har beskrivit det i andra ganska utrymmeskrävande trådar här på forumet, så du får läsa om det där i stället.
Det enklaste är dock att byta all vätska. Det skall ändå göras vart annat år. Då vet du vad du har hällt i. Läs mer om detta också.
Användarvisningsbild
av vetten
Byt allt och fyll nytt så vet du säkert vad du har i, ingen större kostnad och även olja plus filter så du får koll eftersom du nyligen köpt bilen, man vet ju aldrig när sånt är gjort senast.
av Sony905
vetten skrev:Byt allt och fyll nytt så vet du säkert vad du har i, ingen större kostnad och även olja plus filter så du får koll eftersom du nyligen köpt bilen, man vet ju aldrig när sånt är gjort senast.

Precis, inte speciellt dyrt när jag endå byter allt annat, tänkte byta alla vätskor och liknande, vet du hur mycke det rymmer i en volvo v40? tänkte om det räcker med en 3L dunk på biltema 50/50 = 6Liter då.
av Rådlös
Ja, jag instämmer med Vetten.
Jag skall förtydliga lite. Både bilfabrikanter och glykolfabrikanter förordar byte av kylarvätskan vart annat år. Det är inte alla som tänker på detta, men kolla i instruktionsboken. Där står det.
Det är inte glykolen i sig själv som åldras utan rostskyddsmedlet, någon form av silikat. Det skall ju skydda insidan av motorn mot korrosionsskador. (Det fungerar lika både på stål och aluminium) Efter två år anses det medlet ha tagit slut eller upphört att verka. Därför byter man kylarvätska. Det är ju lämpligt att göra det på hösten, före vintern, så vet man att man är säker inför kommande kyla. Och notera någonstans i bilpappren när det är gjort. Det underlättar för det egna minnet och för eventuella efterkommande bilägare.
av Sony905
Rådlös skrev:Ja, jag instämmer med Vetten.
Jag skall förtydliga lite. Både bilfabrikanter och glykolfabrikanter förordar byte av kylarvätskan vart annat år. Det är inte alla som tänker på detta, men kolla i instruktionsboken. Där står det.
Det är inte glykolen i sig själv som åldras utan rostskyddsmedlet, någon form av silikat. Det skall ju skydda insidan av motorn mot korrosionsskador. (Det fungerar lika både på stål och aluminium) Efter två år anses det medlet ha tagit slut eller upphört att verka. Därför byter man kylarvätska. Det är ju lämpligt att göra det på hösten, före vintern, så vet man att man är säker inför kommande kyla. Och notera någonstans i bilpappren när det är gjort. Det underlättar för det egna minnet och för eventuella efterkommande bilägare.

Ja och det är väldigt billigt att byta med! antar att det räcker med att köpa den blåa glykolen på biltema 3L. :D
av Rådlös
Jag vet inte hur det är i en V 40, men jag tror att du behöver någon liter till? En B21/23/230-motor har ett kylsystem på totalt 9 liter, så 4 ½ liter glykol går det nog åt.

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]