Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Siden ingen hadde en god beskrivelse og jeg nå har byttet olje gir jeg en beskrivelse så evt. andre kan ha nytte av den.

Man trenger olje. Jeg kjøpte Volvos orginalolje hos volvo i Luleå. Utrolig god service hos de på delelageret. Jeg kjøpte 12 liter olje samt ny o-ringspakning til nivåpluggen.

Av verktøy trenger man torx til å skru ut luftfilteret. Torx t55 til oljepåfyllingen. Denne er like under luftfilteret. Man må ha torx t40 til nivåpluggen som er plassert under lådan. Man må ha gjennomsiktig, 10 mm gummislange, ca 1,5 meter lang og en gjennomsiktig plastdunk på minimum 5 liter, med merke for hver liter/halvliter.

Man starter med å ta bunnplaten som er under lådan/ motoren. Her er det og torx, samme som på luftfilteret. Man tar så av lokket på luftfilteret, og legger dette forsiktig bak, oppå sikringsboksen, med filteret i. Man løfter ut underdelen til luftfilterboksen. Denne er bare å trekke forsiktig opp, den sitter bare i to gummiforinger. Man løsner så returslange ut fra oljekjøleren, det er bare å klemme inn låsene for hånd, og trekke den ut. Oljekjøleren sitter på venstre side, ved luftinntaket til luftfilterboksen. Retur er på min vannkjølte oljekjøler den slangen som sitter nederst. Tur er øverst. Man setter så på den gjennomsiktige slangen på returflensen på oljekjøleren. Slangen føres ned i den gjennomsiktige dunken, denne setter man på gulvet like fremfor bilen så slangen blir så kort som mulig.

Pass på at oljen er varm før man begynner. Start motoren og la den stå på tomgang til det er kommet to liter i dunken. Kommer det luftbobler i oljen stopper man før det er kjørt ut to liter. Fyll på to liter på lådan. Start motoren og kjør ut to nye liter. Fyll den gamle oljen over i de tomme oljeflaskene slik at du har kontroll på hvor mange liter du har kjørt ut. Fyll på to liter, start motoren og kjør ut to nye liter. Jeg gjorde dette fem ganger for å være sikker på at all gammel olje skulle komme ut. Kjørte ut ti liter, og fylte på ti liter. Det var da rød og fin olje som kom ut av lådan.

Til slutt må nivået sjekkes. Start bilen, sett lådan i revers og stå slik i ti sekund, sett den i nøytral og vent ti sekund, sett den i drive og la den stå i ti sekund. Sett den tilbake i p. La motoren stå på tomgang, pass på at oljen ikke blir for varm, temperaturen på oljen skal ikke overstige 60 grader når nivået kontrolleres. Mens motoren går, skru ut nivåpluggen under lådan, denne sitter skrudd i tappepluggen. Kommer det olje ut, la det renne til det drypper å sett pluggen tilbake. Husk ny pakning. Kommer det ikke olje, fyll på lådan mens motoren går på tomgang til det kommer olje ut. Vent til det har rent ferdig, til det drypper, og skru på plass nivåpluggen.

Monter bunnplate, slange fra lådan til kjøleren og luftfilter. Lådan er ferdig flushet.

Dette gjelder for min S80 2010 modell 2,4 d. Lådan vaksler mye mjukere nå, samt legger inn lock- up tidligere. Dvs mindre sluring under vaksling. Min bil er kun gått 6200 mil, men det var på tide å byte olje.

Ja, vi förlängde VoC till januari 2027[…]

Kamremsras

Skulle bli väldigt förvånad. Ä[…]

Ökendålig funktion. På min BMW k[…]

Sen kan man fundera om kylvattentemp-givaren m&aum[…]