Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har försökt hitta lite ang. detta men utan resultat.

Det är som så att i min passagerare dörr fungerar endast högtalarna. Hiss El lås och speglar är dött, spelar ingen roll om jag tar knappsatsen på passagerar dörren eller på förardörren.

när jag hade bilen på verkstad för ett annat fel så kollade de också om det gick ström till dörren, vilket det gör, så jag testade idag att öppna upp dörrsidan för att kolla om bara kopplingarna inte satt i.. till min förvåning sitter allt i! Det mekaniska i dörren fungerar dock, jag kan låsa och öppna dörren mekaniskt men inte via fjärr, dock går larmet om jag öppnar dörren om resten av bilen är låst. Temperaturmätaren i instrumentpanelen visar bara --°C också.

Testade köra en felkodskoll med DIM ljus kollen men det står bara "PDM NOT CHECKED" Alla andra hissar och lås fungerar som de ska.

Någon som vet vad som kan vara fel? Jag tror dörren har varit bytt vid ett tidigare tillfälle pga kollision då det är svetsningar på insidan. Jag har inte haft bilen när dörren fungerat utan jag köpte den så, miss av mig så missade jag kolla om detta fungerade innan köp.

Tack på förhand!
Du tänker på (DDM Driver Door Module) resp. PDM (Passenger Door Module)
Vet faktiskt inte om dörren "dör" om denna modul strular ?
Tycker på något sätt att de andra modulerna skull kunna fungera
t ex. från förardörrens modul ?
Kan PDM vara bytt till en som "inte passar" ?
Men är inte säker faktiskt.
Jag har precis samma problem, dock med den lilla mysiga funktionen att jag inte ens kan öppna HF dörren inifrån, jag får med andra ord inte upp dörren alls, dock stämmer det andra med tempgivare och spegel.

Det står även att jag måste serva larmet.

Hur byter man PDM och var sitter den?
Jag lägger också min röst på PDM. Dessa är kända (särskilt på årsmodeller 01 och 02) att börja bråka. Oftast ter det sig som så att dörren låser upp sig själv efter att man låst den. Även fönsterhissen styrs härifrån liksom sidospegeln. PDM = Passenger Door Modul - det är inget konstigare än en den dosa som fönsterhissknappen sitter fast i.
Ett byte är lätt som en plätt. Man tar av dörrsidan (se film på youtube t.ex.) och sedan sitter denna enhet fast på dörrsidan.
Jag misstänker att man bör se till att den modulen som ersätter den gamla är från samma årsmodell/har samma nummer.
valln skrev:Precis PDM är trasig eller felaktig, jag tror mig komma ihåg att jag har läst att den påverkar ganska många funktioner.
Det finns flera trådar kring detta och det kan också vara förarsidans modul (DDM) som strular och är förbunden genom slavsystem. Alternativet är, om än sällsynt, att felet är mjukvararelaterat.
Hej,

Kontrollerna fungerar på förarsidan till allt utom till passagerardörren fram, Jag kan styra bakdörrarna, lås etc. men inte speglen på passagerar dörren eller rutan osv. Lika så låser inte dörren sig om jag låser med fjärren utan jag måste trycka ner piggen manuellt.

När jag DIM ljus kollar så får jag PDM NOT CHECKED och ang. DDM så kommer det DDM DTC SET.

Menar ni att det kan vara ett fel i DDM som gör att PDM inte fungerar? Alla kontroller på förardörren fungerar som sagt förutom dem som ska styra något som sitter på passagerardörren, och inga kontroller på passagerardörren svarar om jag försöker på den sidan.

Vill också tillägga att i mitten har jag en knapp för "Infällbara yttre backspeglar" till höger om "Avstängning av blockerat låsläge
och larmsensorer" knappen. När jag trycker på denna så fäller den också bara in spegeln på förardörren den på passagerardörren rör sig alltså inte.
DanielWiberg skrev:Jag har precis samma problem, dock med den lilla mysiga funktionen att jag inte ens kan öppna HF dörren inifrån, jag får med andra ord inte upp dörren alls, dock stämmer det andra med tempgivare och spegel.

Det står även att jag måste serva larmet.

Hur byter man PDM och var sitter den?
I ditt fall låter det som att det kan vara samma fel som jag har ändå. Skillnaden är att min måste ha lagt av när bilen var olåst. Det mekaniska låset låser inte upp ellåset. Frågan är bara hur du ska få upp dörren... man kommer ju inte direkt åt fästen när dörren är stängd...

Har ett liknande fel på höger bak när jag låser elektroniskt så drar den inte ner piggen bak men dörren är ändå fullt låst, den drar inte heller upp piggen bak när jag låser upp bilen om jag tryckt ner piggen manuellt, men jag kan öppna med handtaget inifrån om jag redan låst upp eldelen i dörren. Antar att detta är en säkerhets åtgärd som gör att man inte ska kunna öppna dörren via inslagen ruta vid inbrott.
JAG HAR LÖST PROBLEMET!!!
Jag har haft elektronikproblem med hö framdörr/elhiss/lås i ett halvår nu på min v70n-07. Det bara knackar och låter som elfel. Det gick inte att låsa upp dörren vilket var ett hxxxxvete.

Alla forum säger att det är fel på själva kretskortet/modul under knappsats men byt inte den förrän ni testat min grej.

Förra veckan tog jag bort dörrpanelen och kopplade bort de tre elkopplingarna från dörren(samt vajer till låskistan). Jag tittar på kontaktpinnarna och ser att flera av dem är helt vita av ärgning vilket betyder att signaler inte går fram ordentligt.

Det är mkt små kontakter så jag fick ta en liten bit slippapper för att komma åt ytorna i kontakterna. Jag rengjorde med både slippapper och 5-56 och elektronikspray tills kontakterna metallytor glänste igen och kopplade sedan ihop kontakterna igen några gånger.

Nu fungerar ALLT! Det är väl så att en bil som är 10-12år gammal får ärgade kontaktytor och det är det första man skall kolla innan man börjar byta ut saker.

Jag tog kort om någon är intresserad så Maila mig.

Jag har lossat yttre bulten i bärarmen samt b[…]

Diskussioner om elpriser, när man ska tv&au[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]