Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

JE Jr skrev:Aha, skumt. Min S80 2007 och mamma o pappas XC60 2011b gäller det för iaf, så jag förutsatte bara det gällde alla.
Jag har aldrig stött på en där det fungerat utan att man har bältet på... t.o.m med vår gamla avdelningsbil (XC70 3.2 MY-08) betedde sig så.

/Thomas
Sun skrev:Ingen automatisk aktivering av parkeringsbroms finns.
Det du uppfattat som en aktivering är en adaption för slitage på belägg och skivor, parkeringsbromsen ansätts och lossas om den inte använts under en viss sträcka (osäker men tror det är 1000km) detta sker direkt efter motorn stängs av.
Gör den detta flera gånger och oftare än 1000km?
På semesterresan så höll farsans bil på att dra åt och lossa parkeringsbromsen många gånger när vi stod still utan en affär när resten var inne och handlade.. Lät mycket märkligt.
apersson850 skrev:Min 2012 lossar själv bromsen när jag gasar lite, under förutsättning att bältet är på.
Och att dörren är stängd ;) Jag har för mig att det är så iaf..

Det många gör fel med parkeringsbromsen i kombo med manuell låda är att bara släppa upp kopplingen till dragläget och tro att den ska släppa. Har fått lära flera kollegor hur det fungerar..
Har kollat. Dörr öppen och inget bälte på, jajamen handbromsen släpper när man på tomgång släpper kopplingen.
Det kom däremot ett meddelande om att handbroms inte aktiverad.
Så vår manuella -08 har inga av de funktioner som beskrivs i andra inlägg.

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]