Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jonny692
440 se 95:a.
Bytte olja/filter/kopparbricka.
TROR den läckte LITE innan men nu när jag bytte så tycker jag det läcker mer,läcker iaf mer än va jag vill :???: .
1.Finns det nåt jag kan täta med provisorisk utan att lossa pluggen?
2.Hur ska ja få det helt tätt när jag ska fixa det permanent?
Tänkte fixa det provisoriskt nu och efter semestern fixa det permanent.

Jonny
Senast redigerad av 1 jonny692, redigerad totalt 0 gånger.
av Rådlös
Det är väl flänsar och en gängad ring som förmodligen är (skall vara?) hårdlödd i tråget. Det kan ju ha spruckit och när du lossade och senare drog åt, sprack det lite till?
Det som har varit i oljebad i flera år går aldrig att hårdlöda igen. I alla fall inte under normala förhållanden. Kolla på bilskrotarna efter ett annat tråg.
av Rådlös
Njaaa. Kemisk metall är en variant av Plastic Padding. Det är möjligt att det skulle fungera, men det kräver att du har absolut rent och oljefritt när du limmar och på ytorna det handlar om. Det som Frrla syftar på är troligen att du skall inte ha i pluggen då du limmar för råkar du "kleta" lite på den så sitter den fast för all framtid, kanske. Och av samma resonemang förstår du att du måste sätta någon sorts papperstuss eller något annat så att du inte får Kemisk Metall i gängorna. Då får du inte i pluggen efteråt, i värsta fall. Och som sagt, det är inte mycket som fäster på oljiga ytor. Ja, sand och grus förstås, men det vill vi egentligen inte ha där.

Låter det jobbigt? En bilskrot med ett nytt (begagnat) tråg är nog trots allt lättare.
av errim
Hej! Som en nödlösning kan du använda gängtape (gängtejp).
Skruva ur oljepluggen några varv. När du känner att det börjar glappa lite mer är det det dags att sluta skruva för då släpper snart pluggen helt.
Linda på gängtape o skruva åt. Ev kan du lägga på lite loctite på tejpen. Borde bli tätt. Lycka till!
Användarvisningsbild
av jonny692
errim skrev:Hej! Som en nödlösning kan du använda gängtape (gängtejp).
Skruva ur oljepluggen några varv. När du känner att det börjar glappa lite mer är det det dags att sluta skruva för då släpper snart pluggen helt.
Linda på gängtape o skruva åt. Ev kan du lägga på lite loctite på tejpen. Borde bli tätt. Lycka till!
Hinner det läcka ut mycket olja om jag gör så?
Förstår att ju fortare ja gör det ju mindre läcker ut :lol:
Användarvisningsbild
av vetten
Du ska ju inte ta ut hela pluggen utan bara lossa några varv så att du får in gängtejpen så det ska inte behöva rinna ut många centiliter.
Användarvisningsbild
av jonny692
Okey får testa det så länge. En fråga till, kopparbrickan ja köpte nu va massiv koppar och platt,ska den glödgas för att bli mjukare?läste det nånstans. Köpte en bricka till en annan 440 en gång och va ja minns så va den rundad med gummi i? Kan jag byta ut vanliga oljan mot röd longlife och täppa igen pluggen med kemisk metall? Hur länge håller longlife oljan?
Mvh jonny
Den stora annons-tråden

:-o :-) https://www.blocket.se/annons/14021[…]

Räckvidd T6 Recharge

Haft min my25 i tre månader. För mig pe[…]

Du som fick tag på skärmar med ok passf[…]

"Limp home mode" ?

Nä, det jag skrev är det enda som dyker […]