Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreas88
Hej! Jag har en S70 från 98 med B5252S motorn som inte överhuvudtaget tänder till. Den går runt precis som vanligt på starten. Men tänder inte.
Det hela började igår när jag körde bilen så dog den helt plötsligt så stannade och när jag skulle starta igen så tände den till en gång men dog direkt. Försökte starta igen, men den är helt död!
Har under en tid haft problem med ryckig gång framförallt vid belastning mellan 2000-3000 varv som försvinner helt när jag väl fått varvat upp den.

Bränsle finns, den är precis fulltankad och det finns tryck på fuelrailen, det kommer bensin när jag trycker på ventilen på fuelrailen! har även kopplat loss slangen från tanken till fuelrailen och där kommer bränsle vid körning på starten.

Så vad kan vara felet? Läste nånstans att kamlägesgivare och eller vevaxelgivare kan vara boven i dramat, men jag kan ju inte se ifall motorlampan lyser då bilen inte startar. Den tände sig dock aldrig när bilen bestämde sig för att dö under körning.
av Dunderdon
Har tyvärr liknande problem med min 850. Min bil fungerar utmärkt om man rullar igång den. Samma sak för dig?
Själv så har jag helt ny på meka med bil och jag har kvar att bygla halvljus relät så det är lyser vid användande av startmotorn. Ljuset ska då bara bli aningen svagare.
sensorerna i motorn kan jag ännu inte mäta då jag saknar oscilloscop. Men man ska ha 12v, 5v,jord på benen. 5v är där fyrkantspulsen sen ska mätas med oscilloscop.

Saknar kunskap om din bils anti-start spärr fungerar men läs lite mer om hur din nyckel och tändlåset kan ge för fel.
2:45 in i videon förklarar vad som händer när du vrider till läge III
Starter Motor Troubleshooting Tips DIY -…:

Men du är inte ensam om problemet iaf även om det är olika lösningar. Så använd sökfunktionen så hittar du massor med matnyttig info från kunniga personer.
Användarvisningsbild
av andreas88
Orsakar en trasig kamgivare att motorn inte startar alls? (läst på flera platser på nätet nu att motorn startar fast kamgivaren är trasig- att den istället förlitar sig till vevaxelgivaren?)

Orsakar en trasig vevaxelgivare att motorn inte startar alls?

En sista tanke kring startspärren (finns den på min bil? har ingen fjärrkontroll till den) Har förstått att det sitter ett chip i nyckeln som tändningslåset läser av? Men motorn borde väl starta för att sedan dö om startspärren krånglar?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Nej bilen startar inte utan kamgivare, eller vevaxelgivare. Den behöver båda för att veta cylindrarnas position i förhållande till kammarna då det är udda antal.

En 10v, som du har, fungerar dock fortfarande efter kamgivaren pajat, till skillnad mot 20v som tvärdör. Men ingen utav dom kommer starta nästa gång.

Startspärren stänger av bränslepumpen, thats it. Ibland kan bilen hoppa igång några sekunder med hjälp av det tryck som redan finns i systemet, men för det mesta står man mest och gnor på starten.
Dock brukar det höras rätt tydligt om det är bränslebrist.
Användarvisningsbild
av andreas88
Så i mitt fall torde det vara antingen kam eller vevaxelgivare?
Båda tänder väl motorlampan? Men jag kan ju inte se ifall den lyser då motorn inte startar. Ska se om en kompis kan hjälpa mig läsa felkoder.
av Dunderdon
andreas88 skrev:Så i mitt fall torde det vara antingen kam eller vevaxelgivare?
Båda tänder väl motorlampan? Men jag kan ju inte se ifall den lyser då motorn inte startar. Ska se om en kompis kan hjälpa mig läsa felkoder.
Finns väl fler saker som kan göra att den inte tänder
Bild

http://www.volvopartswebstore.com/showA ... egory=7864

Jag la själv 200kr på biltema för ny rotor och fördelarlock. Inte för att det gjorde min bil bättre på att starta men den såg ändå inte snygg ut.
Sedan har du tändspolen mm, lite klent batteri som gör att startmotorn drar för långsamt (du kan väl utesluta batteriet genom startkablar med annan bil) Det är vad de här sagt till mig så jag ska ut i morgon och bygla halvljus relät för att se om startmotorn drar för mycket ström. Har bytt batteri till helt nytt nämligen.
Användarvisningsbild
av andreas88
Har idag bytt alla tändkablar och stift, men ingen gnista fortfarande, mätte även strömmen i batteriet under körning på starten och det sjönk från 11.97 innan startläge till 9-9,7 volt under tiden startmotorn går.
En kille från verkstan i närheten var här och läste av felkoderna på bilen och fanns inga datorn sa "alla system ok"
Han testade även med ett stift i kabeln från spolen och mot jord, det fanns ingen gnista alls, så spolen är stendöd.
Jag förklarade också för han hur bilen betett sig innan den dog att den ofta dog när den var varm och att den gick ryckigt i varmt tillstånd. Och han sa typiska symtom för en dålig tändspole.

Så vad tror ni är spolen boven?
Jag tror ju på kamaxelgivaren men enligt verkstadskillen så ska det ändå finnas gnista ut från spolen, stämmer det?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
9V.... hm, har för mig att styrdonet stänger ned vid 10? Fast det känns som jag minns galet... nåja..
Har du provat, eller har möjlighet att prova, med startkablar alt. rulla/bogsera igång den? Startar den med startkablar eller bogsering så tyder det på att startmotorn drar för mycket ström.

Men som sagt så kan jag minnas galet och styrdonet inte stänger ner fören 6-7V eller nått....
av Dunderdon
Får du input till tändplattan från datan? Utan det så kommer den ju aldrig att tända.

Jag gissar mig till att kamaxelgivare enbart behövs för synk i tändordningen vid uppstart. Efter datan väl vet ordningen så förlitar den sig på vevaxelgivaren tills du stänger av bilen.

Min bil tar lång tid att tända men när den väl går igång så är den toppen. Jag kan inte ha en kass vevaxelgivare för då hade den aldrig gått att köra med.

Står i garaget och letar varför jag int[…]

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Idag har den fått köra släp fö[…]

Jag ställde frågan när jag kö[…]