Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av xandu
Hej. Jag har 2 frågor till alla. Har en S60 2,4T -03 10000mil
1: När bilen är kall så har jag svårt att få in i växel. Speciellt 1:a. Om jag torrväxlar till tex 2a och sen 1a så går det lättare. Har en sån spaceball. Vad kan vara orsaken?
2: När bilen rullar vid låga hastigheter och växeln är i och när jag lätt trycker på gasen så hör jag en klunk från motor/framvagn. Sen, när jag släpper på gasen kommer ljudet igen. Så är det inte i 5ans växel vid 90 kmh.
Testade koppligen idag. Körde 70-80 med 4an i och tryckte ner koppligen par ggr. Märkte att den hugger i som vanligt, med klunk ljudet är kvar.
Ser ut som att nåt glappar mycket när man accelerar kontra deccelerar.
Bytte övre motorfäste, gav ingen skillnad.
av Conny1
hade spaceball i min s60 -02 o hade samma problem att få i växeln. speciellt ettan & backen när den var kall. Kom aldrig fram till va det var... Kanske en justeringsfråga???
av Frigge
Kan ju bero på mycket men tror INTE det beror på spaceballen allafall.
Det är ju bara en växelkuliss för syns skull och har inte mycket med växlingarna att göra.

Det man kan göra är ju :

Kolla vajrarna o dess grundinställning.
De-mo låda för infettning splines.
Byta olja i lådan.
av Kena
Har samma på min 00a V70 backen går trögt att lägga i om man inte lägger i 4:an först. Volvo tyckte jag skulle fetta in splinesen, tyckte det lät som en bra ide.....till jag fick höra priset 4000kr. Kan meddela att jag fortfarande lägger i 4an före backen.
Användarvisningsbild
av xandu
Hej
Tack för hjälpen, grabbar.
Kan bara säga att jag fettade in splines för ca 2 år sen eftersom jag hade samma problem då. Det med att få in i växeln. Då gick det på garanti så jag betalade inget.
Fråga 2: fick just reda på att 850 låter som min S60 när man gasar, släpper på gasen. Nåt klunkar fram... Det är kanske nåt i vxl lådan som låter.
av schnazzen
Hade samma problem med "klonk" på min S60 2,4T -01 med 12 000 mil på mätaren. (Också spaceball)
Visade sig vara övre motorfästet som var kasst. Alltså var det motorn som rörde sig för mycket vid gas/motorbroms att det slog i metallen i det "kassa" fästet. Gummit var nästan helt borta i "ringen" om man får kalla det så.
Användarvisningsbild
av Snajper
Hallå!!

Fick ett ruskigt bra tips som faktiskt har visat sig fungera på min raket då jag upplever samma problem.

Om du startar bilen när det är kallgrader så se till att starta utan ngn växel i, frikoppla 4-5 gånger i lugn takt UTAN att röra växelspaken.

Koppla sedan och lägg i ettan eller backen utan det minsta motstånd, det har fungerat hela vintern nu iaf.

Lycka till!!

/Snajper
Användarvisningsbild
av iaken
Snajper skrev:Hallå!!

Fick ett ruskigt bra tips som faktiskt har visat sig fungera på min raket då jag upplever samma problem.

Om du startar bilen när det är kallgrader så se till att starta utan ngn växel i, frikoppla 4-5 gånger i lugn takt UTAN att röra växelspaken.

Koppla sedan och lägg i ettan eller backen utan det minsta motstånd, det har fungerat hela vintern nu iaf.

Lycka till!!

/Snajper
Fungerade faktiskt! Men varför gör den på detta vis. Är det i koppling/växellåda det är något som är knas?
av SportHenke
Ja det är knas. Det är kopplingslamellen som inte glider som den ska när man trycker ner kopplingen. Dvs fastän du tryckt ned kopplingen har inte kopplingen kopplat ur och lådan snurrar fortfarande och relativhastigheten på 1an och backen mot ing axel är mkt större än relativhastigheten mot exv 4an och därför är det lättare att lägga i 4an. Jag skulle vilja säga general konstruktionsfel, men volvo säger "gött att få in lite mer pengar till våra överbetalda verkstäder"
Användarvisningsbild
av Snajper
Henke har rätt, Volvo vill inte ta den kostnaden. När jag frågat om kostnad på min verkstad i Vinsta så har de sagt att det går på mellan 6- 8000:- att åtgärda men det var också min servicetekniker som tipsade mig om ovanstående trix.

/Snajper

Förstår inte vitsen med att meddela att[…]

Det är inte omöjligt att det har ä[…]

LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppskatta[…]

Ser ut som färgstänk, skrapa och tvä[…]