Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

RWD skrev:Jag har köpt ett Bosal
Varifrån köpte du denna? :D
Stort behov av drag, givetvis osynligt så denna lösning tror jag på. Tack för bilderna. :wink:
Ånej, jag är ju inne i fel v70 avdelning. Undra hur Bosal passar på V70N.
Här är bilderna från min montering:

Bosaldelar:

Bild
Bild

Hur jag gjorde:

1. Lossa batteriet

Bild

2. Säkra att inte batterianslutningar inte ligger an.

Bild

3. Skruva loss de två torx skruvar på var sida av stötfångaren

Bild

4. Skruva loss hjulhusfodrets skruvar på stötfångarens kant.

Bild

5. Under den svarta innerskärmsplasten döljer sig ytterligare en skruv som håller stötfångarens övre del.

Bild

6. Skruva loss de två plastbultarna på stötfångarens undersida.

Bild

7. Lyft loss stötfångaren. Börja vid hjulhuset genom att dra den ut från karossen.

Bild

8. Lossa på bagageunderkantsskyddsplastens (eller vad den nu heter) skruvar och dra den uppåt.

Bild

Bild

9. Lossa på skruven som håller dragöglans uttag.

Bild

10. Montera bort stötfångarbalkens 6 skruvar.

Bild

11. Lossa slutdämpar fästets skruv.

Bild

12. Häng loss den andra avgasupphängningen.

13. Lossa de två plastskruvarna samt en metall som håller uppe värmeskölden.

Bild

14. Skjut in dragkroksbalken.

Bild

15. Montera skruvarna till dragkroksbalken. Bakom värmeskölden är det smidigt med en ringnyckel med momentfunktion

Bild

Bild

16. Montera resterande dragkroksdetaljer.

Bild

Bild

17. Gör hål i stötfångaren för dragkrok. (Hålet bör vara större än på bilden om man ska kunna fälla upp el-uttaget)

Bild

18. Montera el-sats (För orginaldelar, se Volvos instruktioner tillgänglig på deras hemsida)

19. Montera tillbaks alla detaljer i omvänd ordning.
Tack för uppskattningen! För att vara ärlig är svåraste är momentet att få bort stötfångare utan att göra sönder några fästpunkter (plastöglor). Men det finns ingen orsak till att fega. En gick sönder för mig, men jag lagade den med epoxi och de syns ändå inte.

Jag valde att köpa ett original elsystem (som enligt utsagor ställer om motor och elsystem om släp är kopplat) och det gav inga felkoder. Jag valde att uppdatera mjukvara på auktoriserad verkstad före jag kopplade en kärra till systemet.
För oss mindre begåvade på tyska. Vad heter och kostar ett sånt kit till en ny xc70?
Beställningen på bilen går iväg på måndag, men där har jag bara valt till fast drag.

Tänkte om de blir en billigare/bättre lösning att få de eftermonterat?
StefanN skrev:Vad tror ni man skulle stöta på för problem om man byter från fast till delbart drag? Reg-Besiktning?
Du behöver inte göra en reg när du monterar ett drag på en nyare bil, dock väldigt osäker på hur det är om du byter till delbart. Mitt tips är att ringa till din närmsta besiktningsingenjör, dom har stenkoll. Annars kostar väl en reg av krok bara 4-500..
Jag har en R-design med dubbla system, enligt volvo ska man kapa av ena sidan för att vika ner systemet behövs verkligen detta, kan man montera ett westfalia drag utan att göra detta ingrepp?

Ska man välja orginal TRM eller westfalias modul till elen? Vad är skillnaderna?
Original TRM har alla funktioner, det tror jag inte Westfalia har.
kitco skrev:Jag har en R-design med dubbla system, enligt volvo ska man kapa av ena sidan för att vika ner systemet behövs verkligen detta, kan man montera ett westfalia drag utan att göra detta ingrepp?

Ska man välja orginal TRM eller westfalias modul till elen? Vad är skillnaderna?
Frågan du skall ställa dig är:
"Klara Westfalias av LED på släp? Hur fungerar den ihop med backhjälpsystem som nästan är standard på P3:or?" Volvos gör det och klarar LED om man tar TRM från MY13+ samt 13-pol. LED är orsak att jag bytte MY08 7-pol till uppdaterat nytt 13-pol.
Personligen har jag hellre original än klippa och klistra varianter.

Draget oavsett märke sitter mot underredet ovan värmeskölden som täcker i stort sett hela bakre delen av underredet där dämpare och rör sitter så att dela på systemet där det finns en intryckt punkt framför bakaxeln (samma som när man byter bakre halvan) med feltemas rörkap i kedjemodell är enda sättet, skarven du sen ska använda kostar ju bara 500-600kr så inget att fundera på då du spar tid på att dela systemet så skölden kan tas bort helt.
Med enkeldämpare på vänster sida kanske det hade gått med lite tid att trixa ut skölden och trixa in draget då den skölden är betydligt mindre och täcker bara vänstra halvan.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

https://www.youtube.com/watch?v=MhBzo9TUaBI

Får du ngn form av selektgaranti el liknan[…]

Om Bilia tar 900 för ett arbete hur litet det[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]